همه چیز درباره بسته شدن سرور سایت‌های رایگان دانلود فیلم

ایمان فروزان‌نیا - ‏ماجرا از چه قرار است؟
سایت‌های دانلود فیلم رایگان یکی پس از دیگری دارند خاموش می‌شوند؛ یعنی نه فیلم‌های جدید را به‌روز می‌کنند و نه فیلم‌های قدیمی از آن‌ها دانلود می‌شود. ماجرا به فیلتر شدن دامنه سایت‌ها ربط ندارد، بلکه شرکت‌های ایرانی که سرورهایشان را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دادند، از ادامه این همکاری سر باز زدند و دانلود اطلاعات سایت‌های فیلم را غیرممکن کرده‌اند. خیلی‌ها معتقدند این اتفاق به دنبال شکایت تلویزیون‌های اینترنتی مثل فیلیمو و نماوا اتفاق افتاده است؛ سایت‌هایی که فیلم‌های خارجی را دوبله یا زیرنویس می‌کنند و در ازای حق عضویت، آن‌ها را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. خود این سایت‌ها یکی پس از دیگری اطلاعیه‌هایی منتشر کردند و نوشتند در این ماجرا نقشی ندارند و هرچه هست تصمیم مراجع قضایی بوده و آن‌ها از سایت‌های دانلود فیلم شکایت نکرده‌اند. این توضیحات تفاوتی در حاصل ماجرا نداشت و سایت‌های دانلود فیلم همچنان از دسترس خارج و کاربران همچنان ناراضی هستند.


پول دادن برای دیدن غیرقانونی!
شایعه مسدود شدن سرور سایت‌های دانلود رایگان فیلم‌ها و سریال‌های خارجی با شکایت نماوا و فیلیمو باعث شده کاربران عصبانی به صفحه‌های اینستاگرام این سایت‌ها هجوم ببرند و آن‌ها را ریپورت کنند. کاربران در توئیتر هم پست‌های زیادی علیه این 2برند نوشتند؛ «2سایت فیلیمو و نماوا که به عنوان تلویزیون‌مجازی فیلم‌ها رو در اختیار بیننده قرار می‌دن، از سایت‌های دانلود به خاطر کپی‌رایت شکایت کردن و تقریبا تمامی سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته ا‌ست. حالا خود فیلیمو و نماوا بدون پرداخت حق پخش به سازنده خارجی دارن فیلم پخش می‌کنن!» کاربر دیگری شرایط را این‌طور توضیح داده بود: «نه می‌شه قانونی خرید، نه می‌شه مجانی دید. باید برای تماشای غیرقانونی پول بدیم»؛ توصیفی که هم خنده‌دار و هم گریه‌دار به نظر می‌رسد. با ادامه اعتراض کاربران، فیلیمو و نماوا صفحه‌ اینستاگرامشان را به حالت خصوصی درآوردند و احتمالا باید صدها میلیون تومان برای بازسازی اعتبار از دست رفته خرج تبلیغات کنند.
در این گیر و دار، برخی کاربران هم به کمپانی‌های سازنده سریال‌ها و فیلم‌های خارجی پیام دادند و برای آن‌ها نوشتند که سایت‌هایی مثل نماوا و فیلیمو محصولات آن‌ها را دوبله می‌کنند و می‌فروشند. این پیام‌ها باعث شد تا شبکه معروف نت فیلیکس که هر سال فیلم‌ها و سریال‌های زیادی می‌سازد، به این ماجرا واکنش نشان دهد و در اینستاگرامش یک اسکرین‌شات از چهره «پل راد» در فیلم کمدی between two ferns بگذارد و زیر آن بنویسد: «ظاهرا نماوا دارد از من دزدی می‌کند». ‌‌پل راد که با نقش مرد مورچه‌ای شهرت دارد، در سری فیلم‌های انتقام‌جویان کاراکتر یک دزد را بازی می‌کند.


پیش‌بینی رونق بازار فیلترشکن
بعد از خاموشی سایت‌های رایگان دانلود فیلم، گروهی از کاربران فضای مجازی به صفحه وزیر ارتباطات حمله کردند. آذری‌جهرمی هم با انتشار اسکرین‌شات فحش یک کاربر، این‌طور توضیح داد که: «وا... بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ‌کاره‌ام.» وزیر ارتباطات البته پیش‌بینی‌اش از آینده این اتفاق را هم نوشت: «فردا همه این سایت‌ها، سرورهایشان را از ایران بیرون می‌برند و دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق می‌گیرد. بسیاری از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی‌رایت مواجه هستند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند.» تا چند سال قبل سایت‌های دانلود رایگان فیلم از سرورهای خارجی استفاده می‌کردند، ولی ارزان‌تر بودن سرورهای داخلی و سرعت دانلود بیشتر از آن‌ها، صاحبان این سایت‌ها را بر آن داشت تا برای رقابت و جذب کاربران بیشتر، از امکانات داخلی استفاده کنند. بدون شک این حرکت باعث کوچ دوباره آن‌ها به سرورهای خارجی خواهد شد و علاوه بر ایجاد الزام استفاده از فیلترشکن برای کاربران فیلم‌بین، بخش مهمی از درآمد و مشتریان ارائه‌کنندگان خدمات میزبانی وب داخلی را هم از بین خواهد برد که بدون شک نتیجه‌ای جز پس‌رفت این شرکت‌ها نخواهد داشت.