سعید لیلاز کیست؟ + بیوگرافی

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید لیلاز مهرآبادی استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی است. وی استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و سردبیر روزنامه توقیف‌شده سرمایه است.

 

او همچنین قائم‌مقام ایران خودرو دیزل بوده است. وی پیش‌تر مدیرعامل سبلان خودرو مایوان که در زمینه تولید و بازسازی اتوبوس و مینی‌بوس فعال است، بوده است.

 

وی در سال ۱۳۶۶ و در ۲۴ سالگی به روزنامه اطلاعات رفت و مشغول به روزنامه‌نگاری شد؛ هرچند که پیش از آن، مقالاتی برای این روزنامه فرستاده بود.

 

همچنین پدر او در سال‌های پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روزنامه‌نگار بود و در رسانه‌های همچون «روزنامه آتش» کار می‌کرده و دیدگاه‌های چپ داشته‌است.

 

انتخابات ۱۳۸۸

وی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و به ۹ سال زندان محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت و در تیر ۱۳۹۲ نیز با توقف حکمش، آزاد شد.

 

واکنش به انتخابات ۹۲

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و به دنبال پیروزی حسن روحانی، سعید لیلاز با انتشار یادداشتی تحت عنوان فرصت بی نظیر تاریخی اعلام کرد: «پیروزی آقای حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت باشد که پس از تجربه هشت ساله دولت منتهی‌الیه جناح چپ و بعد از آن تجربه هشت ساله منتهی‌الیه جناح راست، شاهد به وجود آمدن نوعی گرایش و تمایل در ملت ایران به مرکزگرایی و اعتدال‌گرایی هستیم.»

 

نظر در مورد برجام و محمدجواد ظریف

در روز‌های امضای توافق برجام میان ایران و ۵+۱ در وین، سعید لیلاز در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام می‌کند اقتصاد هم مانند سیاست خارجی، نیازمند مردانی مانند محمدجواد ظریف است.