دردسر روز های گرم

معصومه متین نژاد| فصل تابستان به جز گرما و کلافگی یک دردسر جدی دیگر هم با خودش به همراه می آورد، تعریق زیاد به ویژه اگر طبع گرمی هم داشته باشید. گاهی آن قدر اذیت کننده می شود که شما به جز دوش گرفتن های روزانه مجبور به استفاده از انواع دئودورانت ها یا اسپری های ضد تعرق هم می شوید.به این شرایط یک موقعیت کاری پراسترس را هم اضافه کنید که با وجود همه ملاحظاتی که دارید مجبورید در تمام مدت حضورتان در سرکار، دستتان را از حد معینی بالاتر نیاورید تا خیسی زیر بغلتان مشخص نشود. خیسی که خشک شدنش هم یک دردسر دیگر است، چون درصورتی که رنگ لباستان سفید باشد لک زردش و اگر تیره باشد لک گچی اش بدجوری توی ذوق خواهد زد.این موضوعی است که به خاطر گرم شدن هوا دوهفته ای می شود درصد زیادی از افراد جامعه را درگیر خودش کرده و بر اساس گزارش سازمان هواشناسی قرار است روزهای پیش رویمان گرم تر و پر چالش تر هم باشد که می تواند خط گرما زدگی را به همراه داشته باشد، برای همین ما هم به سراغ دکتر غلامرضا غیور، متخصص طب سنتی و مکمل رفتیم تا به کمک اطلاعات این طب، راهکارهای طبیعی را برای رفع این مشکل پیدا کنیم.

تعریق یک واکنش طبیعی
تعریق به هیچ وجه اتفاق بدی در بدن ما نیست. بلکه واکنشی کاملا طبیعی به افزایش درجه حرارت بدن است درست مانند روشن کردن یک دستگاه فن کوئل برای تعدیل هوا. گرما از طریق منافذ پوست دفع و بدن خنک می شود. تعریق در بازه های سنی و مزاج های مختلف تفاوت های اساسی باهم دارد و وابسته به جنسیت نیست. هرچند که مردها به خاطر طبع گرم تر و حضور فیزیکی فعال و پرجنب وجوش تری که نسبت به زن ها در جامعه دارند معمولا بیشتر هم عرق می کنند.

 

تعریق در افراد مختلف

بیماران

تعریق خودبه خودی و سرد ناشی از واکنش به یک موقعیت خاص مانند بیماری است

گرم مزاجان

افراد گرم مزاج بیش از سرد مزاج ها عرق می کنند

بزرگ سالان

تعریق در بزرگ سالان نشانه فعالیت زیاد و بالارفتن دمای بدن است

خردسالان

تعریق در خردسالان نشانه پرخوری و خوب کار کردن دستگاه گوارش است

نوزادان

تعریق در اطفال به هنگام خواب نشانه هضم خوب غذاست

 

پیشگیری از عرق سوزی
تعریق زیاد به ویژه وقتی که چاق هم باشید باعث عرق جوش در قسمت هایی می شود که دولایه پوست باهم برخورد زیادی دارند. برای پیشگیری از این اتفاق روزانه دوش آب ولرم بگیرید و این نواحی را با صابون ملایم بشویید. پُرخوری نکنید و محل سوختگی را هم با روغن های حیوانی چرب کنید.

 

پیشگیری از عرق سوزی
تعریق زیاد به ویژه وقتی که چاق هم باشید باعث عرق جوش در قسمت هایی می شود که دولایه پوست باهم برخورد زیادی دارند. برای پیشگیری از این اتفاق روزانه دوش آب ولرم بگیرید و این نواحی را با صابون ملایم بشویید. پُرخوری نکنید و محل سوختگی را هم با روغن های حیوانی چرب کنید.

 

مسئله پُرنوشی و کم نوشی
در این روزها به دلیل گرمای زیاد هوا باید به مصرف مایعات بیشتر توجه کرد. بهترین نوشیدنی برای این روزها آب است، اما نه همراه با غذا یا بلافاصله بعداز بیدارشدن یا بین خواب یا بعداز استحمام و فعالیت شدید و پس از مصرف میوه، بلکه باید آب را به اندازه ای که رفع عطش کند و به آرامی و جرعه جرعه نوشید. همچنین نباید از آب بسیار سرد استفاده کرد. تجویز روزانه، مصرف چند لیوان آب برای همه نیز کار کاملا اشتباهی است؛ چون نیاز هر فرد به آب متفاوت با دیگران است.
مصرف شربت سکنجبین در این روزها توصیه می شود. افراد می توانند متناسب با ذائقه ای که دارند، ترشی و شیرینی آن را تنظیم و میل کنند. ترکیب 2قسمت عسل، 2قسمت عرق نعنا، یک قسمت سرکه انگوری و 5قسمت آب، یک شربت عالی برای این روزهای گرم است که می تواند به رفع گرمازدگی در افراد در این روزها کمک کند. شما می توانید این شربت را به راحتی در خانه درست کنید و هر 6،5ساعت یک استکان از آن
بنوشید.

 

خلاصی از تعریق زیاد
تعریق در کل بدن، هنگامی که هوا گرم باشد یا فرد فعالیت زیاد داشته باشد طبیعی است ولی گاهی این تعریق شدید و موضعی است مانند کسانی که کف دستشان از شدت تعریق خیس می شود که می تواند نشانه ای از یک بیماری هم باشد، ازاین رو این افراد حتما باید به یک متخصص مراجعه کنند تا علت دقیق مشکل پیدا و برطرف شود. این افراد هم اگر به دنبال درمانی موضعی و بی خطر هستند می توانند یک عدد بادمجان را رنده و پوره آن را به مدت یکی دو دقیقه به موضع مدنظر بمالند و اجازه بدهند خشک شود. گچ مخصوص کوهنوردها و صخره نوردها هم حاوی منیزیم است و برای این منظور مناسب.

 

فرار از بوی بد عرق
اگر به دنبال یک راهکار ساده برای خلاص شدن از شر بوی بد عرق تنتان می گردید مقداری سرکه یا آبلیمو را با آب رقیق کنید و نواحی از بدن را که زیاد عرق می کند مانند زیربغل و کشاله ران را به کمک یک دستمال، آغشته به محلول کنید و بگذارید خشک شود. مادامی که این ترکیب اسیدی روی پوستتان باشد، عرقتان بوی بدی نخواهد داد. حواستان باشد که پوستتان در این قسمت ها خراش یا زخمی نداشته باشد.

 

ماءالشعیر طبی و خانگی
اگر برای مقابله با این روزهای گرم، احساس ضعف شدید می کنید یا شغلی دارید که مجبورید ساعت ها دربرابر نور خورشید و گرمای زیاد بایستید (مشاغلی مانند نانوایی، کارهای ساختمانی یا کشاورزی) توصیه می کنیم این معجون را در خانه تهیه و روزانه چندبار میل کنید. این معجون به دلیل ارزش غذایی زیادی که دارد، حکم غذا را نیز خواهد داشت.
50گرم جو پوست کنده سالم را با یک لیتر آب مخلوط کنید و بگذارید با حرارت ملایم یک ساعت بجوشد تا جوها خوب باز شود. هنگامی که مخلوط سرد شد، آن را صاف کنید و برای اینکه طعم بهتری داشته باشد، یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و بگذارید خنک شود. این معجون را چندبار در طول روز بنوشید.

 

پیشگیری از گرمازدگی
وقتی صحبت از گرمازدگی می کنیم، اصلا منظورمان آفتاب سوختگی نیست؛ آفتاب سوختگی، اتفاقی سطحی است و فقط پوست را درگیر می کند، ولی گرمازدگی کل سیستم بدن را مختل خواهد کرد. مشکلی که ظاهرا خیلی جدی نیست و کمتر پیش می آید که ما را نیازمند مداخلات پزشکی کند، اما گاهی می تواند مرگ را هم به دنبال داشته باشد.


این نشانه ها را جدی بگیرید
پوست خشک و داغ، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن تا بیش از ۴٠ درجه، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از علائم جسمی معمول در گرمازدگی است که به علائم روحی روانی مانند برزبان آوردن سخنان بی ربط، گیجی، رفتارهای پرخاشگرانه، آشفتگی و هیجان، توهم و بی حالی، رخوت و بی حسی و تشنج هم منجر می شود. گرمازدگی در افراد متناسب با مزاجشان و مقاومتی که به گرما دارند، با علائمی مختلف همراه است.


تا پیش از رسیدن به پزشک چه باید کرد؟
هنگام گرمازدگی باید از گرفتن دوش آب سرد به دلیل ایجاد شوک و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به دلیل به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کرد.درصورت برخورد با فرد گرمازده هم، باید او را از محیط گرم به یک محیط خنک تر منتقل کرد و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدنش به او کم کم مایعات داد. چنانچه سطح هوشیاری اش هم پایین است، سریع او را به مراکز درمانی منتقل کرد.

 

خنک کردن بدن با سدر
اگر می خواهید مقاومت بدنتان را در برابر گرما بیشتر و افزایش دمای بدنتان را هم دفع کنید می توانید با کمک سدر این کار را انجام بدهید. برای این منظور باید برگ های خشک شده این گیاه را پودر و با آب ترکیب کنید و مخلوط را بعد استحمام به بدنتان به ویژه در نواحی کف پا، دست ها و زیربغل بمالید و ماساژ بدهید و بعد هم دوش بگیرید.

 

نکته های به ظاهر ساده
فعالیت بدنی و ورزش شدید در تابستان اصلا خوب نیست. بهتر است انجام فعالیت های بدنی تان را به ابتدای صبح و ساعات پایانی عصر که هوا خُنک تر است، موکول کنید.
اگر فرد گرم مزاجی هستید، از خواب عصرانه غافل نشوید و سعی کنید خواب شبانه خوبی هم داشته باشید.
لباس های رنگ روشن، گشاد و با الیاف طبیعی (کتانی) بپوشید.
از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات بسیار گرم (١٠صبح تا ۵بعدازظهر) بپرهیزید و در سایه قدم بزنید.
افرادی که اضافه وزن دارند در کنار آب از شربت سکنجبین استفاده کنند.
حجامت و زالودرمانی در این روزها ضرورتی ندارد.
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از روغن های طبیعی مانند کدو، زیتون، نارگیل و گل مغربی که خاصیت ضدآفتابی دارند، استفاده کنید. این روغن ها می توانند مصونیت جزئی دربرابر نورخورشید ایجاد کنند.
کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران بیش از دیگران درمعرض گرمازدگی و آسیب هستند،پس مراقب باشید.