معرفی کتاب «عصر جدید؛ دغدغه جدید» طرحی معنوی برای زندگی
به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «عصر جدید؛ دغدغه جدید» به قلم رسول حسین‌پور تکابنی و زیر نظر سید مرتضی حسینی شاهرودی در مراسمی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی شد. این کتاب نگاهی به مقوله معنویت و گرایش‌های گوناگون آن در درون و بیرون از سرزمین ایران دارد. نگارنده با مطالعاتی که در آثار نویسندگان و رهبران معنویت داشته ضمن خوانش دیدگاه‌ها و پنداشته‌های آنان سعی کرده، نمود یا کاربست آموزه‌ها و اندیشه‌های طرح شده در فلسفه، منطق و عرفان اسلامی آن‌ها را به چالش کشیده و در پایان طرحی معنوی برای زندگی کنونی جامعه ایرانی بر پایه آموزه‌های وحیانی و عقلانی ارائه دهد.

این کتاب با دو هدف نگاشته شده، نخست معنویت‌پژوهی که یکی از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی در جهان معاصر است؛ به گونه‌ای که قرن ۲۰ و ۲۱ را قرن معنویت نامیده‌اند و هدف دیگر اینکه، چون در مراکز علمی و پژوهشی دانشگاهی و حوزوی کلان‌شهر مشهد، معنویت‌پژوهی چندان جاافتاده نبوده و نیست و چونان شهر‌های قم و تهران به این مسئله اهمیت داده نشده است.
«عصر جدید؛ دغدغه جدید» از سه بخش عمده تشکیل شده است: بخش نخست با عنوان کلیات واژه‌شناسی، مفهوم‌شناسی و اصطلاح‌شناسی که خود شامل دو فصل با موضوعات «معناشناسی جنبش‌های نوپدید دینی» و «معنویت» که در آن، دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان و مغرب‌زمین درباره چیستی معنویت ارائه شده است.

بخش دوم با عنوان «گرایش‌های معنوی نوپدید؛ انگیزه‌ها و اندیشه‌ها» است، که ۱۳ فصل را در خود جای داده و به مطالعه گزینشی و بررسی و نقد جنبش‌ها و مکاتب معنوی در آسیا و آمریکا (ایالات متحده و آمریکای لاتین) پرداخته است. بخش سوم نیز که با عنوان «عصر جدید و دغدغه زیست معنوی» نام‌گذاری شده است، بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.

اما در بخشی از این کتاب آمده است: حکمت متعالیه با اجتماع عرفان، فلسفه، کلام، و وحی، منبعی بومی و وطنی است که می‌توان از نهاد آن برنامه‌ای معنوی بیرون کشید و انسان معاصر را از گرایش صرف به معنویت آزاد و رها دور داشت. معنویت مدرن، از استدلال و عقل خود را مبرا کرد و از سویی بیرون از چارچوب دین به شهروندان جوامع غربی ارائه شد. این مسئله موجب شد تا نسل جوانِ ناآشنا با حقیقت دین، بهتر و راحت‌تر پذیرای آن شوند. از این روی، ضرورت پژوهش و مطالعه در مقوله معنویت در شهرهایی، چون مشهد همچنان احساس می‌شود.