برای جلوگیری از کرونا چه مکمل‌ها و ویتامین‌هایی باید مصرف کرد؟

جانقربان| شهرآرانیوز- بعد از شیوع کرونا و اوج‌گیری آن، یکی از مباحثی که بسیار مطرح می‌شد و می‌شود، این است که با افزایش مقاومت بدن، توان مقابله با این ویروس را افزایش دهیم؛ افزایش مقاومتی که خیلی‌ها آن را در مصرف قرص‌ها، شربت‌ها و کپسول‌های ویتامینه و مکمل‌ها جست‌وجو می‌کنند و با افراط و تفریط دراین‌زمینه مشکلاتی را برای خود به وجود می‌آورند.


نقش ویتامین‌ها در مقاومت بدن و مبارزه با ویروس بی‌شک مهم است، اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه و از کدام ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای مبارزه با کووید19 و افزایش ایمنی بدن استفاده کنیم؟

 

مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها را خودسرانه مصرف نکنیم

بعضی متخصصان تغذیه بر این باورند که برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند، اما مصرف خودسرانه و بی‌رویه مکمل‌های حاوی این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن شود.


افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند. بنابراین، بررسی وضعیت تغذیه‌ای و برطرف‌کردن کمبودهای آن برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی و درمان آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

 

 

 

یک پزشک داروساز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز دراین‌زمینه گفت:بهترین توصیه برای حفظ ایمنی بدن در برابر بیماری ها استفاده از فراورده های طبیعی است.

دکتر سعید اسلامی افزود: رعایت الگوی غذایی سالم بسیار اهمیت دارد و در بحران‌هایی مانند کرونا، استفاده از یک الگوی تغذیه‌ای سالم از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن به‌شمار می‌رود.

 

از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنیم

 

دکتر محمدحسن اعلمی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در این زمینه اظهار کرد: باتوجه به اینکه کرونا داروی ویژه‌ای ندارد، برای پیشگیری از آن تنها راه حل اساسی توجه به سیستم ایمنی بدن  و تقویت آن است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده خودسرانه از مکمل‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و برای تقویت ایمنی بدن استفاده از میوه‌های فصل و سبزیجات تازه توصیه می‌شود. همچنین چنانچه نیاز به مصرف مکمل بود براساس دستورالعمل ارائه شده در داخل جعبه و یا نظر پزشک باید عمل شود.

این پزشک گفت: توصیه می‌شود افراد به صورت روزانه دو تکه میوه استفاده کنند و همچنین در برنامه غذایی خود حبوبات را قرار دهند و از مصرف غذا‌های چرب و شور پرهیز کنند.


به‌گفته این متخصص، به دلیل عدم استفاده کافی از نور خورشید در جامعه ما یکی از ویتامین‌هایی که مصرف آن توصیه می‌شود، ویتامین D است. میزان مصرف این ویتامین برای افراد بالای ۱۲سال ماهانه یک مکمل ویتامین D با دز ۵۰هزار واحدی و در کودکان ۲ تا ۱۲سال نیز مصرف هر ۲ ماه یک عدد مکمل ۵۰هزار واحدی ویتامین D توصیه می‌شود.

 

مکمل‌ها را در کدام مواد غذایی بیابیم؟

در کنار توصیه‌های متخصصان می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که مواد مغذی بسیاری در عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند که عبارت‌اند از:

ویتامین A
یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می‌کند. ویتامین A یک ویتامین ضدالتهاب است که در بعضی عملکردهای سیستم ایمنی بدن نقش دارد و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.
منابع غنی ویتامین A: جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌های زردرنگ.

ویتامین D
مطالعات جدید نشان داده است که ویتامین D از ابتلا به عفونت‌های تنفسی به‌ویژه عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند. دریافت مناسب این ویتامین از منابع غذایی به‌صورت روزانه منجر به افزایش ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی ویتامین D: ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم‌مرغ.

ویتامین E
این ویتامین از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و به بدن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.
منابع ویتامین E: مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب‌گردان، ذرت و سویا.

ویتامین B6
این ویتامین در تولید سلول‌های سفید خون نقش دارد.
منابع غنی از ویتامین B6: منابع پروتئینی، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و میوه‌ها (غیر از مرکبات).

ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 باعث پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی می‌شود. این ویتامین در تولید سلول‌های سفید خون نقشی حیاتی دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. توصیه می‌شود این ویتامین از منابع غذایی آن تأمین شود.
منابع غنی ویتامین B12: پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها، پرندگان، لبنیات و تخم‌مرغ.

ویتامین C
این ویتامین ازجمله ویتامین‌های محلول در آب است که به کمک تجمع در سلول‌های داخلی سبب ازبین‌رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. این ویتامین علاوه بر اینکه آنتی‌اکسیدانی قوی است، منجر به بهبود جذب آهن در بدن می‌شود. نگهداری طولانی‌مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث ازبین‌رفتن این ویتامین می‌شود.
منابع غنی ویتامین C: میوه‌ها مانند پرتقال، لیمو، کیوی، فلفل‌دلمه‌ای، انواع کلم و گوجه‌فرنگی.

روی (زینک)
کمبود روی با کاهش تعداد ماکروفاژها و افزایش استرس اکسیداتیو منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی روی: غلات کامل، لبنیات و منابع حیوانی.

سلنیوم
مصرف کافی سلنیوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و نیز سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی از سلنیوم: منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه‌ای.

آهن
آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می‌شود و کمبود آن آسیب‌دیدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به‌همراه دارد. اگر منابع غذایی همراه با غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.
منابع غنی از آهن: گوشت قرمز، مرغ، سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک، غلات کامل و تخم‌مرغ.

گفتنی است مصرف دزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد؛ بنابراین برای افرادی که دریافت کافی از منابع غنی مواد غذایی گفته‌شده ندارند، مکمل در حد استاندارد توصیه می‌شود.