امتحانات نهایی غیر حضوری می‌شود؟
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ برای برگزاری کنکور هم، همین آش بود و همین کاسه؛ یک طرف ماجرا متقاضیانی بودند که آزمون ورودی به دانشگاه برایشان مرحله بزرگی در تعیین سرنوشتشان محسوب می‌شد. طرف دیگر ویروس یک دنده کرونا بود که حسابی تاخت وتاز می‌کرد و سویی دیگر، سازمان سنجش کشور و تصمیم‌هایی که باید گرفته می‌شد. نتیجه نهایی هم شد کلی خبر ضدونقیض درباره برگزار شدن یا نشدن کنکور و تعویقی که در برخی مقاطع در آن رخ داد و کلی استرس که کنکوری‌ها تحملش کردند. حالا انگار دوباره قرار است این اتفاق تکرار شود.
 
این مرتبه، اما برای مقاطع تحصیلی نهم و دوازدهم که قرار است امتحاناتشان برخلاف مقاطع دیگر به صورت حضوری برگزار شود. هم زمانی امتحانات پایان ترم دانش آموزان با یکی دیگر از دوره‌های اوج کرونا، حالا مدتی است که درخواست لغو امتحانات به صورت حضوری را ازسوی دانش آموزان و خانواده هایشان مطرح کرده است. آن گونه که پیش از این بیان شده بود، امتحانات نهایی امسال از ۲۷ اردیبهشت شروع می‌شود و تا ۲۴ خرداد ادامه پیدا می‌کند؛ بازه‌ای زمانی که باتوجه به سیستم آموزشی کشور و امتحان محور بودن و نمره محور بودن، همیشه به خودی خود برای دانش آموزان استرس زا بوده است، اما این مرتبه به علت کرونا این اضطراب دوچندان شده است.

ما نگران سلامتی مون هستیم

همه این ماجرا‌ها سبب شد که هشتگ «نه، به امتحان حضوری» یکی از هشتگ‌های روی بورس این مدت اخیر باشد که با نزدیک شدن به بازه امتحانات، داغ‌تر هم می‌شود. البته ظاهرا دانش آموزان برای این درخواست خود، دلایل دیگری هم به جز حضور کرونا داشتند؛ دلایلی مثل اینکه بعد از یک مدت طولانی درس خواندن به صورت مجازی، آمادگی لازم برای حضور یافتن و شرکت در امتحان تشریحی را ندارند.
 
خسرو ساکی در پاسخ به درخواست‌هایی نظیر اینکه: «ما نگران سلامتی مون هستیم، فکر نمی‌کنم خواسته زیادی داشته باشیم»، از این گفت که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی دانش آموزان و برنامه ریزی درست، سلامتی آن‌ها تا حد زیادی حفظ می‌شود. در ادامه این تلاش‌ها دانش آموزان برای به نتیجه رسیدن درخواست خود، در بسیاری از شهر‌ها حتی به صورت حضوری مقابل آموزش وپرورش تجمع کردند.

شانه خالی نکنید

افرادی مانند رضا صادقی و رضا کیانیان هم با انتشار پستی به این داستان واکنش نشان دادند و دیگرانی مانند حامد کمیلی با پاسخ از آن حمایت کردند. صادقی در ویدئویی که از خود منتشر کرد، از وضعیت واکسیناسیون و روند درمان بیماران کرونایی گله کرد و با زبانی آمیخته به خشم، خطاب به مسئولان گفت: «جون بچه مردم بازیچه دست شما نیست.» رضا کیانیان هم در پستی در صفحه اینستاگرام نوشت: «چون پایه‌های نهم و دوازدهم سرنوشت ساز هستند، باید از جانشان حفاظت شود.
 
حفاظت از جان دانش آموزان وظیفه دولت است؛ شانه خالی نکنید.» البته این میان واکنش‌های متفاوتی هم وجود داشت. کاربری نوشت: «این دانش آموزا توی دوران قرنطینه همه جا رفتن، فقط موقع امتحانات کرونا مهم می‌شه؟» و دیگری از این گفت که: «به عنوان یه فرهنگی خدمتتون عرض می‌کنم که حوزه‌های برگزاری امتحانات، سخت گیرترین مکان‌ها به لحاظ رعایت پروتکل‌ها هستند.»

ممکن است به تأخیر بیندازیم

«باتوجه به شرایط فعلی ویروس کرونا و نگرانی برحق خانواده‌ها از سلامتی فرزندان، انتظار می‌رفت وزارت آموزش وپرورش در طول ۱۴ماه گذشته نسبت به استقرار یک پلت فرم برگزاری آزمون استاندارد اقدام می‌کرد تا امکان برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری فراهم شود.» این، واکنش یکی از نمایندگان مجلس است در پاسخ به حواشی برگزاری امتحانات به صورت حضوری؛ نکته‌ای که شاید اگر تصمیم گیرندگان زودتر به فکر آن افتاده بودند، دوباره در دقیقه ۹۰ دانش آموزان را در بلاتکلیفی قرار نمی‌داد.
 
 

امتحانات نهایی حضوری برگزار می شود

 اما آنگونه که ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته است، آزمون پایه نهم و دوازدهم ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد به‌صورت حضوری، سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت، سمپاد در ۲۰ و ۲۱ خرداد و مرحله دوم المپیاد در ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله بعد ۲۳ تا ۲۵ خرداد برگزار می‌شود.