کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف مرغ را افزایش داده است
طنین همتی|شهرآرانیوز، چندی پیش نایب‌رئیس مرغداران مرغ گوشتی از افزایش قیمت مرغ در روز‌های پایانی اردیبهشت ناشی از کاهش تولید مرغ خبر داده بود، اما به‌گفته عضو انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی خراسان‌رضوی، افزایش قیمت مرغ دلیل دیگری به‌جز کاهش تولید دارد.

سلطانی گفت: کاهش تولید مرغ نداریم، علاوه بر این، قیمت مرغ ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. از طرفی، سرانه مصرف مرغ هم افزایش پیدا کرده است؛ سرانه مصرف به ۳۵ کیلو رسیده است و همین باعث می‌شود با وجود افزایش تولید مرغ، شاهد کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: ارزان‌قیمت‌بودن مرغ به‌عنوان یک منبع پروتئینی و کاهش قدرت خرید مردم برای خرید سایر اقلام پروتئینی، تقاضای مرغ را در این شرایط افزایش داده است. به‌عبارتی اگر به بازار سری بزنیم، قیمت یک کیلو مرغ معادل قیمت یک ساندویچ کالباس هم نیست.

وی افزود: اینکه گفته شده است افزایش قیمت مرغ به‌دلیل کاهش تولید است، اشتباه است و عمده دلیل آن افزایش تقاضای این کالای پروتئینی و مصرف مردم است.
محمدی درباره وضعیت تأمین نهاده‌های دامی اظهار کرد: خوشبختانه بازار نهاده از تب‌وتاب و آشفتی گذشته افتاده است و بازار به‌نسبت آرامی را سپری می‌کند، اما مرغداران ما همچنان مشکلات ریزودرشتی ازجمله حمایت‌نکردن بموقع متولیان دولتی در بخش تولید دارند.

وی ادامه داد: اکنون قیمت مرغ زنده درب کارخانه‌ها متأثر از میزان عرضه و تقاضاست، اما هیچ تولیدکننده‌ای توان قیمت‌گذاری کالا را ندارد و بازار است که قیمت را مشخص می‌کند. اکنون قیمت مصوب مرغ کشتارشده درب کارخانه باید حدود ۲۲ هزار تومان باشد.