شکوفایی تجارت الکترونیک چینی‌ها با ابتکارات موبایلی
نجفی | شهرآرانیوز - غول‌های فناوری چینی در مسیر انقلابی هستند که خرید آنلاین را از عصر پارینه سنگی خود جدا می‌کند. سرعت بالای تحولات دنیای دیجیتال در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت و اقتصاد به خوبی قابل مشاهده است. در جهانی که رمزارز‌ها حتی به تدریج در تلاش برای تبدیل شدن به واحد پولی تبادل کالا و خدمات در فضای مجازی هستند، هم چنان خرید و به طور کلی فروشگاه‌های آنلاین تغییر شگرفی نداشته است، امری که وضعیت آن‌ها را در مقایسه با دیگران معادل عصر حجر ارزیابی می‌کند. فروشگاه‌ها و مراکز خرید چینی با استفاده از نمایش‌های ویدئویی و ارتباطات به سبک شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها مشتری خود از طریق تلفن‌های همراه ارتباط برقرار می‌کنند. اما رقبای آمریکایی و اروپایی آن‌ها اگرچه پیشینه قدیمی تری در ایده و اجرای فروشگاه‌های دسکتاپ دارند، از آن‌ها عقب افتاده اند و باید تلاش کنند به آن‌ها برسند.
 
روندی که در چین آغاز شده است در واقع ترکیبی از Entertainment به معنای تفریح و Shopping به معنای خرید کردن است که مفهوم جدیدی تحت عنوان Shopatainment ایجاد کرده است که از آن می‌توان به عنوان تفریح و خرید یا خریدواره یاد کرد. امروزه استریم آنلاین ویدئو‌ها از خدمات معمول سرویس‌های اینترنتی تلقی می‌شود و در چین به بخش اصلی اپلیکیشن‌های فروشگاهی نظیر Taobao LIVE و Pinduoduo تبدیل شده است. از طرف دیگر، اپلیکیشن‌های اجتماعی پرطرف دار چینی‌ها نیز نظیر Kuaishou و Douyin نیز بخش خدمات تجاری و خرید را به سرویس‌های خود اضافه کرده اند. در طرف دیگر دنیا، کاربران آمریکایی و اروپایی هم چنان با محیط‌های فلت و ثابت فروشگاه‌های آنلاین دست و پنجه نرم می‌کنند. در شرایطی که از تفریح و سرگرمی تا شبکه‌های اجتماعی و به عبارتی می‌توان گفت همه خدمات حاضر در فضای مجازی با اولویت تلفن‌های همراه عرضه می‌شوند، خدمات فروشگاهی هنوز در عصر پارینه سنگی به سر می‌برند.