حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی: آستان قدس رضوی باید کانون گرد همایی هنرمندان باشد

شهرآرانیوز - تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران و هنرمندان مؤسسه آفرینش‎‌های هنری آستان قدس رضوی که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، گفت: خداوند هم هنرمند است. سرتاسر عالم صحنه زیبای هنرمندی پروردگار یکتاست و شکوه عالم و زیبایی‌های طبیعت نشانه وجود پروردگار و تجلی هنر الهی است.


به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی با بیان اینکه بشر همواره در طول تاریخ از هنر برای ماندگاری یک فکر، اندیشه، مذهب و مفهوم استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: هنر بی‌تردید رساترین ابزار برای ماندگاری، مقبولیت و ترویج یک اندیشه و تفکر در میان انسان‌هاست. او با تأکید بر اینکه هر پیام، اندیشه و فرهنگی که بخواهد گسترش و نفوذ یابد و ماندگار شود باید از ابزار هنر استفاده کند، تصریح کرد: هنر توانایی بیان مفاهیم و اندیشه‌ها در قالبی زیبا را دارد که در نهایت موجب اثرگذاری بر افکار، عواطف و احساسات جمع کثیری از اقشار مختلف انسان‌ها می‌شود. تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در صدر اسلام شاعران مسلمان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی در میدان جنگ حضور می‌یافتند و با سلاح ذوق و هنر شعری خود در کنار مجاهدان ادای تکلیف می‌کردند.


مروی همچنین تأکید کرد: ما به مقوله هنر در آستان قدس رضوی اهتمام جدی داریم و به‌هیچ‌وجه آن را امری حاشیه‌ای نمی‌دانیم؛ هر گوشه بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) تجلی هنر بوده و با هنر شکل گرفته، به طوری‌که حرم مطهر رضوی گنجینه عظیمی از هنر و معماری اسلامی است. او با بیان اینکه آستان قدس باید کانون تجمع هنرمندان شود؛ خاطرنشان کرد: آستان قدس در حوزه هنر باید جریان‌ساز و الگو برای کشور باشد، ما نباید در کنار دیگران باشیم بلکه باید دیگران را هدایت و رهبری کنیم و این جایگاهی است که از این دستگاه باعظمت معنوی انتظار می‌رود.


حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: شتابزدگی و انجام فعالیت‌های سطحی در آستان قدس جایگاهی ندارد، در خلق آثار هنری نیز باید این‌گونه عمل کرد و از شتابزدگی و فعالیت‌های سطحی در خلق این آثار پرهیز کرد، اگر هنرمند در خلق آثار هنری صبر و حوصله لازم را نداشته باشد، ممکن است کیفیت اثر هنری او کاهش یابد. به گفته او مؤسسه آفرینش‌های هنری باید خانه دوم و کانون هنرمندان کشور باشد، هنرمندان باید با این مؤسسه انس داشته باشند و این انس با رفت و آمد‌های رسمی و دعوتنامه‌ای محقق نمی‌شود، هنرمندان باید این مؤسسه را همچون خانه خود بدانند.


بازدید تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه تولیدات هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری و کلاس‌های آموزشی مکتب هنر رضوان، رونمایی از تابلو نقش برجسته حدیث سلسله‌الذهب و انجام نخستین اکران پویانمایی «خط سرخ» از برنامه‌هایی بود که در حاشیه این دیدار انجام شد.