۲۶۰۰۰ هکتار طرح و پروژه بیابان زدایی در شهرستان بردسکن اجراشد
به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا اقبالی، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی، با بیان این خبر گفت: شهرستان بردسکن ۱۷۸هزار و ۲۶۳هکتار اراضی تحت‌تأثیر فرسایش بادی دارد که از این میزان مساحتی معادل ۷۸هزار و ۳۲هکتار آن در کانون بحران فرسایش بادی در قالب ۲ کانون درونه و سعدالدین و مهدی‌آباد معادل ۱۲۸هزار و ۱۶هکتار جنگل‌های بیابانی وجود دارد که ۱۰۲هزار و ۳۴۳هکتار آن به‌صورت طبیعی است و ۲۵هزار و ۶۷۳هکتار از دهه۵۰ تاکنون دست‌کاشت کاشته شده است.

حمیدرضا اقبالی، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن، اعلام کرد: ریزگرد‌ها می‌توانند باعث بروز انواع بیماری‌ها شوند. فرسایش خاک و به‌تبع آن تولید گردوغبار و ریزگرد‌ها اثرات زیست‌محیطی زیان‌باری دارد؛ از جمله تأثیرات نامطلوب بر اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها، کاهش توان بیولوژیک و تولید علوفه مراتع که موجب بروز مشکلات معیشتی برای بهره‌برداران و سیلاب‌های فصلی و خسارت به اراضی کشاورزی و باغات و مزارع می‌شود.

اقبالی افزود: اداره منابع طبیعی بردسکن تاکنون ۲۶هزار هکتار طرح و پروژه بیابان‌زدایی و عملیات احیایی و اصلاحی در کانون فرسایش بادی شهرستان انجام داده است؛ از جمله تولید و کاشت انواع نهال ها‌ی گیاهان بیابانی مانند تاغ، اشنیان، عجوه، قره‌داغ و آتریپلکس، بذرکاری و بذرپاشی با گونه‌های بیابانی نظیر درمنه، انواع شور، تاغ، پرند و قیچ، اجرای عملیات مدیریت هرزاب و کنترل رواناب برای نفوذ رواناب سطحی بارندگی و کاهش فرسایش آبی و مهار سیلاب، بوته‌کاری همراه با ذخیره نزولات آسمانی، مدیریت چرا و قرق حفاظتی.

بر اساس این گزارش، از جمله پروژه‌های اجراشده در ۳ سال گذشته می‌توان به این موارد اشاره کرد: اجرای طرح مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت در منطقه عبدل‌آباد با مساحت ۱۰۰هکتار، اجرای طرح مدیریت کنترل رواناب در منطقه رحمانیه با مساحت ۲۰۰هکتار، اجرای طرح نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت با مساحت ۲۲۵هکتار و نهال‌کاری در منطقه درونه و کویر.

لازم به ذکر است این طرح‌ها با اعتباری معادل یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اجرا شده است.
از دیگر اثرات مطلوب اجرای این پروژه‌ها می‌توان به کاهش فرسایش بادی و خسارت ریزگرد‌ها در شهرستان، افرایش پوشش گیاهی و افزایش توان تولید علوفه مراتع شهرستان و کاهش اثرات نامطلوب زیست‌محیطی ناشی از گردوغبار در شهرستان اشاره کرد.