«هورالعظیم» کجاست؟ | تشنگی پرندگان و مرگ ماهیان در تالاب بزرگ هویزه + فیلم و تصاویر

به گزارش شهرآرانیوز، تالاب هور العظیم یا تالاب بزرگ هویزه یکی از بزرگترین تالاب‌های استان خوزستان است که در منطقه مرزی دشت آزادگان در نزدیکی مرز میان ایران و عرق واقع شده است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد. این تالاب از جهت منابع جانوری و گیاهی یکی از غنی‌ترین تالاب‌ها بود که اکنون در حال نابودی است.

 

مرگ تدریجی تالاب هورالعظیم فاجعه زیستی دیگری را رقم خواهد زد

«هورالعظیم» کجاست؟ | تصاویری از تشنگی پرندگان و مرگ ماهیان + فیلم

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار تصاویر مرگ ماهیان و تشنگی گاومیش‌ها در تالاب خشک هورالعظیم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست محیطی تالاب هورالعظیم باشد.

 

«هورالعظیم» کجاست؟ | تصاویری از تشنگی پرندگان و مرگ ماهیان + فیلم

 

مجتبی یوسفی با انتقاد از وضعیت به وجود آمده برای تالاب هورالعظیم اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که متاسفانه در کشور با آن مواجه هستیم، نگاه‌های بخشی و عدم نگاه متوزان در موضوعات مختلف از جمله مسائل زیست محیطی است که باعث شده برای مردم در مناطق مختلف مشکلاتی به وجود بیاید.

وی افزود: تصمیمات غیر کارشناسی و عدم توجه به نظرات کارشناسان باعث شده است که مسائل و مشکلات جدی برای محیط زیست کشور به وجود بیاید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از مدیران پرمدعا که در مسائل مختلف خود را صاحب نظر می‌دانند، با تصمیمات غیر علمی و غیر کارشناسی مثل انتقال آب از حوضه‌های بین بخشی و عدم توجه به اکوسیستم و مسائل زیست محیطی، برای مناطق جنوبی به ویژه خوزستان مشکلات جدی به وجود می‌آورند.

 

«هورالعظیم» کجاست؟ | تصاویری از تشنگی پرندگان و مرگ ماهیان + فیلم

 

یوسفی با بیان اینکه عدم توجه به مسائل زیست محیطی باعث به وجود آمدن هزینه‌های بسیاری برای کشور شده است، تصریح کرد: با خشک شدن تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان، شاهد وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان بودیم و برای مبارزه با ریزگردها مجبور شدیم هزینه‌های بسیاری متحمل شویم که این مساله نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح و تصمیم‌گیری‌های نادرست و غیر کارشناسانه برخی از مدیران است.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آقای کلانتری و مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست، تنها اسم محیط زیست را یدک می‌کشند اما در اصل "سازمان علیه محیط زیست" هستند.

 

ویدئو | نفس‎های آخر هورالعظیم

{$sepehr_media_327135_400_300}

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید متولی حل مشکلات به وجود آمده برای هورالعظیم باشد اما عدم تامین حق‌آبه این تالاب، باعث بروز مشکلات متعددی برای موجودات زنده تالاب و ساکنان حاشیه تالاب شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست محیطی تالاب هورالعظیم باشد.

 

«هورالعظیم» کجاست؟ | تصاویری از تشنگی پرندگان و مرگ ماهیان + فیلم

 

یوسفی با اشاره به انتشار تصاویر مرگ ماهیان و تشنگی گاومیش‌ها در تالاب خشک هورالعظیم تصریح کرد: اکوسیستم تالاب هورالعظیم را بر هم زده‌اند. تصاویری که از مرگ ماهیان تالاب و گاومیش‌های هورالعظیم منتشر می‌شود، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. اگر موجودات زنده تالاب از بین بروند و هورالعظیم خشک شود، مثل دریاچه ارومیه دیگر نمی‌توان آن را به وضعیت گذشته بازگرداند.

 

{$sepehr_media_327134_400_300}

 

وی با بیان اینکه تصمیمات غلط برخی مدیران مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است، افزود: معیشت افرادی که پیرامون تالاب هورالعظیم زندگی می‌کنند به خطر افتاده است.

 

ویدئو | گاومیش‌های تشنه در تالاب هورالعظیم 

{$sepehr_media_327136_400_300}

 

این نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان‌های جنوبی، غربی و شرقی کشور به دلیل سوءمدیریت و نگاه ویژه به چند استان خاص، در حال خالی شدن از سکنه هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی مسائل مربوط به تالاب هورالعظیم را مطالبه خواهیم کرد و در سطح ملی نیز پیگیر حل مشکلات و تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم خواهیم بود.