«وکلا» مانعی برای سازش میان زوج‌های در آستانه جدایی

گروه خانواده شهرآرانیوز | یکی از کارشناسان برنامه پیشگیری از طلاق اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی معتقد است ورود وکلا به پرونده‌های طلاق زوج‌ها سبب تحریک آنان و جلوگیری از مشاوره‌های مثبت و منجر به سازش می‌شود.


دکتر حسن حاجی‌پور گفت: در بسیاری موارد که مشاوران می‌توانند دوطرف را به سازش نزدیک کنند، به‌محض دخالت وکلا و تحریک یکی از زوجین، کل فرایند مشاوره در خطر قرار می‌گیرد و خانواده به‌سمت فروپاشی می‌رود.


وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ پیشگیری و کاهش طلاق با محوریت مشاوران که شامل مددکاران و روان‌شناسان متبحر و کارآزموده است پیش می‌رود و اگر وکلا در این فرایند دخالت نکنند، بسیاری از زوج‌ها را می‌توان به‌سمت سازش و ادامه‌ زندگی خانوادگی پیش برد.

«مشاور» جایگزین وکیل

حاجی‌پور گفت: متأسفانه دخالت وکلا در این فرایند به‌گونه‌ای است که یک‌طرف به طرف دیگر وکالت می‌دهد و سپس به مشاوره می‌آیند که ما به‌عنوان مشاور، هرچه تلاش می‌کنیم طرف دیگر را وارد فرایند مشاوره و سازش کنیم، موفق نمی‌شویم؛ چون یک‌طرف از طرف دیگر وکالت دارد که مطمئنا پای وکلا در میان است که این ترفند ضدخانواده را به آن‌ها می‌آموزند.


وی تصریح کرد: از آنجا که قوه‌قضاییه هم موافق دخالت‌نکردن وکلا در این فرایند است، درحال رایزنی و مشورت با دستگاه قضایی استان هستیم تا دخالت وکلا در برنامه‌ مشاوره‌های سازش را به حداقل برسانیم.


وی تأکید کرد: حتی اگر آزادی افراد در گرفتن وکیل هم مدنظر باشد، این آزادی باید پس از فرایند مشاوره قرار بگیرد، یعنی پس از اینکه مشاور و مددکار، کار مداخله‌ مثبت، راهنمایی و درمانگری اختلال ارتباط را انجام دادند و زیربنای روانی خانواده محکم شد، آن‌گاه وکلا بتوانند برای وکالت اقدام کنند.


وی ادامه داد: بهترین راه سازش زوج در شرف طلاق این است که به‌جای وکیل به مشاور مراجعه کنند.
کارشناس مسئول برنامه‌ پیشگیری و کاهش طلاق بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: بهزیستی و ۷۰مشاور زبده‌ استان در تلاش‌اند که زن و شوهرهای متقاضی طلاق را سازش دهند، چون وقتی در کارشان مداخله می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکلات بین آن‌ها اصلا جدی نیست و به سهولت و در چند نوبت مشاوره کاملا حل‌شدنی است.

امکان ۸۰ درصدی سازش از طریق مشاوران

یک مددکار طرح مشاوره کاهش طلاق گفت: اگر پای وکلا از پرونده‌های طلاق بیرون برود، ما می‌توانیم ۸۰درصد زوج‌های متقاضی طلاق را سازش دهیم.


ابوالقاسم مرتضوی گفت: بیشترین موارد اختلاف زوج‌های متقاضی طلاق، مشکلات ارتباطی است و اکثریت مطلق این مشکلات از طریق مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی حل‌شدنی است.


وی اضافه کرد: بیشتر مشکلات زوج‌ها از آن نشئت می‌گیرد که زوج‌ها پیش از ازدواج باهم گفت‌وگوی عمیق ندارند و انتظاراتشان از یکدیگر را باهم به اشتراک نمی‌گذارند.


وی همچنین درباره مشکلات خانم‌های مراجعه‌کننده گفت:‌ بیشتر خانم‌ها گله‌شان این است که آقایان آن‌ها را نادیده می‌گیرند و زحماتشان در منزل دیده نمی‌شود.


مرتضوی گفت: میزان سازش‌ها ممکن است بسیار بیشتر از این ارقام باشد، مشروط به اینکه پای وکلا از میان برداشته شود.

پای حق‌الوکاله‌های میلیونی در میان است

مرتضوی ادامه داد: من زن و شوهر را راضی می‌کنم که باهم سازش کنند و زندگی‌شان را به‌شکل بهتری بگذرانند، اما به‌محض اینکه خانم از مرکز مشاوره بیرون می‌رود، وکیل می‌گوید رضایت نده و دنبال دعوا را بگیر و طلاق بگیر. وکلا در این داستان دنبال منافع خودشان هستند، چون یک متقاضی طلاق کلا در کلینیک مددکاری ما برای ۵جلسه مشاوره مددکاری و روان‌شناسی ۲۵۰هزار تومان می‌پردازد، اما در وکالت‌نامه‌های طلاق، مبالغی بین ۵ تا ۱۵میلیون تومان و گاه بیشتر هم از مراجعان گرفته می‌شود.


وی افزود: متأسفانه مردم از کنه ماجرا بی‌خبرند و گول صحبت‌های وکلا را می‌خورند که بله باید حقوق شما گرفته شود و ما فلان می‌کنیم و تمام حقوقات شما را می‌گیریم و طلاق هم می‌گیریم. اختلاف بیشتر زوج‌ها آن‌قدرها عمیق نیست و فقط کمتر از 10درصدشان تعارضات حل‌نشدنی دارند که منجر به طلاق می‌شود.


وی افزود: بقیه اختلافات با داشتن مهارت‌های زندگی، افزایش تاب‌آوری، مسئولیت‌پذیری، مهربانی، دیده‌شدن دوطرف، تن‌دادن به منافع مشترک زندگی و اشتراک معنوی حل‌شدنی است و ما باید به‌سمتی برویم که پرونده‌های طلاق را به پرونده‌های درمانی اختلافات خانوادگی تبدیل کنیم.