تلاش برای به‌دست آوردن افتخار

عطایی - جمعه گذشته روز تربیت‌بدنی و ورزش همگانی بود. این ایام مصادف با اربعین حسینی بود و خیلی از ورزشکاران منطقه به زیارت عتبات عالیات رفته بودند. اما ما فرصت را غنیمت شمردیم و با معرفی و همراهی مصطفی هروی، رئیس شورای محله نیزه، به‌سراغ یکی از ورزشکاران بااخلاق محله رفتیم. حامد صادق‌زاده متولد ۱۳۷۰ و ورزشکار زیبایی اندام و صاحب باشگاه پرورش اندام در محله نیزه است.
او از سال ۸۹ به‌صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال می‌کند. اولین حکمش را زیرنظر آقایان تبریزی و ساقی در مسابقات استانی تربت در وزن ۶۰ کیلو گرفت و مقام سوم را به‌دست آورد. تا سال ۹۶ وارد هیچ مسابقه‌ای نشد و تمریناتش را دنبال کرد. سال ۹۶ مقام دوم استان خراسان را در وزن ۶۵ کیلو بدن‌سازی به‌دست آورد. سال ۹۷ در وزن ۶۵ کیلو و در رشته بدن‌سازی نفر چهارم شد. سال ۹۸، ۳ مسابقه پی‌درپی داد و ۳ مدال طلا در وزن ۶۵ کیلو در بدن‌سازی و بادی کلاسیک به‌دست آورد.
حامد معتقد است باید در این رشته ورزشی به روز بود و منتظر تمرینات گذشته نماند. او می‌گوید: بدن‌سازی علم است و هر روز اطلاعات و تمرینات به‌روز شده خود را دارد. مکمل‌های جدید و دستگاه‌های مختلف به بازار می‌آید و نیازمند این است که تمرین و تغذیه یک بدن‌ساز به‌روز بماند. او درباره اثرات این رشته ورزشی در زندگی‌اش می‌گوید: هرزمان کسی من را می‌بیند اذعان می‌کند که ورزشکار هستم. شاید فردی که رزمی کار می‌کند یا دونده یا والیبالیست است نیاز داشته باشد لوح و جوایزش را ارائه دهد و از روی شکل بدن مشخص نشود، اما یک بدن‌ساز را از روی عضله‌اش می‌شود شناخت.
حامد درباره تغذیه در این رشته می‌گوید: چند سال اول خانواده من به انواع و اقسام رژیم‌ها و تغذیه من نگران بودند، اما وقتی دیدند که هدف من مربیگری و شرکت در مسابقات است با من همراه شدند و دیگر در این زمینه مشکلی نداریم. حتی پدر و مادرم نیز رژیم مخصوص خود را دارند و سالم‌تر هستند. غذای سالم می‌خورند و مصرف سبزیجات را افزایش داده و مصرف برنج و غذا‌های گوشتی را کاهش دادند. درواقع به اندازه می‌خوریم، البته هرکس به برنامه بدنی خاص خود نیاز دارد. هر فرد دارای شکل و قدرت بدنی خاص خود هست و باید برطبق نقاط قوت و ضعف فرد برای او برنامه‌ای مناسب همراه با تغذیه نوشت. درباره هزینه ورزش پرورش اندام که می‌پرسم، می‌گوید: بدن‌سازی ورزش پرهزینه‌ای است، ولی این هزینه خرج سلامتی می‌شود و اگر در این رشته هدف شما مربیگری باشد، هزینه‌ها نیز تأمین می‌شود.
وقتی از او می‌پرسم چرا دو را به‌عنوان رشته ورزشی انتخاب نکرده است، می‌گوید: آقای سهراب سرابی حرف زیبایی دارد، «کسی که دوومیدانی را انتخاب می‌کند روی پیشانی‌اش این رشته نوشته نشده است.» من هم به نوبه خودم این رشته را انتخاب کردم و با تمرینات زیاد در این رشته موفق بودم و حالا از روی شکل بدنم نیز مشخص است که بدن‌ساز هستم. ضمن اینکه علاقه‌ام به این رشته زیاد بود و همین رشته را دنبال کردم. علاوه‌بر این به زیبایی اندام و خوش‌پوش بودن اهمیت می‌دهم. درواقع سلامتی، زیبایی و قهرمانی ۳ هدف اصلی من برای انتخاب رشته ورزشی‌ام بوده است.
او درباره عمر مفید ورزش قهرمانی این رشته می‌گوید: این رشته بازنشستگی ندارد. خود من امسال در کنار یک شصت‌ودو ساله در مسابقات شرکت کردم و ایشان توانست مقام اول استان تهران را به‌دست آورد.
حامد نزدیک به دویست میلیون برای باشگاهی که در محله نیزه است هزینه کرده و از اینکه در حاشیه شهر باشگاه دارد خوش‌حال است و می‌گوید: مردم این محله ورزش‌دوست هستند و دنبال باشگاهی می‌روند که وسایل به‌روز و فضای مناسبی داشته باشد. تلاش کردم علمم را به‌روز نگه دارم و اطلاعات جدید را به شاگردان ارائه دهم و درنهایت جزو بهترین باشگاه‌های گلشهر شناخته شدم. او که در حال تمرین برای مسابقات سال آینده در گرجستان است، می‌گوید: وحید سیم‌کش و احسان تیموری از شاگردانی هستند که همراه با من برای مسابقات تمرین می‌کنند.
معتقد است مردم گلشهر مردمی سخت‌کوش و پرتلاش هستند و اضافه می‌کند: در کنار کار به فکر سلامتیشان هستند. با اینکه از لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند، ولی تلاش می‌کنیم برنامه تغذیه مناسبی با توجه به شرایط اقتصادیشان به آن‌ها بدهیم و از جایگزین‌ها بیشتر در برنامه استفاده کنیم. مصطفی هروی، رئیس شورای اجتماعی محله نیزه هم که ورزشکار زیبایی اندام است، می‌گوید: دوست دارم به‌عنوان رئیس شورای اجتماعی محله، در محله از لحاظ ورزشی و فرهنگی پیشرفت داشته باشیم و ساکنان محله به ورزش روی بیاورند. متأسفانه کمبود سالن‌های ورزشی در محله وجود دارد و ساکنان باید از همین سالن‌های محدود بدن‌سازی و ورزش‌های رزمی استفاده کنند. جوان‌ها وقت خود را در باشگاه صرف کنند و به دنبال مسائل و آسیب‌های اجتماعی نروند. خود من اهل ورزش هستم و دوست دارم ساکنان نیز به‌دنبال ورزش بروند تا سلامت و شاداب بمانند.
هروی درباره با جلسه‌ای که با شهردار مشهد، آقای کلایی در شهرداری منطقه داشتند نیز می‌گوید: شهردار قول احداث ورزشگاه روباز را در زمین‌های بایر محله دادند و شهردار منطقه، آقای عبدا... زاده نیز پیگیر خرید زمین‌ها هستند. خود من نیز با صاحب زمین در تماس هستم تا بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم و تعداد بیشتری از ساکنان امکان ورزش کردن برایشان مهیا شود.