«گفت‌وگوی بینافرهنگی خراسان» همایشی درباره میراث معنوی مشترک کشورهای فارسی‌زبان

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در مراسمی که برای رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی «گفت‌وگوی بینا‌فرهنگی خراسان» برگزار شد، گفت: این همایش در راستای اجرای تفاهم‌نامه بین وزارتخانه و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

یوسف امینی دراین‌باره به ظرفیت و جایگاه ارزشمند خراسان و وجود مضجع نورانی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و همچنین گستره تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی خراسان بزرگ اشاره کرد و بازخوانی و بازتفسیر و بازپیرایی این میراث ارزشمند را از اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد.

معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، به بیان جزئیات این همایش پرداخت.

به گفته افشین تحفه‌گر، این همایش در قالب ۴ نشست وبیناری و به‌میزبانی استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی، جنوبی و گلستان و با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشور‌های ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان ازبکستان، پاکستان، سری‌لانکا و هندوستان و با همکاری آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

تحفه‌گر یادآور شد: این همایش بر اساس تفاهم‌نامه‌ای برگزار می‌شود که سال ۹۸ بین اداره کل ارشاد خراسان‌رضوی و آستان قدس رضوی بسته شده بود و در آن ۲۲ عنوان برنامه سینمایی فرهنگی و قرآنی و... دیده شده بود که یکی از آن‌ها مربوط به این همایش است.

به گفته او قبل از امسال اجرای این برنامه به معاونت فرهنگی ارشاد خراسان‌رضوی سپرده شد و به‌این‌ترتیب هماهنگی‌های لازم برای برگزاری همایش انجام و ستادی به همین منظور تشکیل شد.

بر اساس صحبت‌های تحفه‌گر این همایش در حوزه استان خراسان بزرگ و کشور‌های فارسی‌زبان برگزار می‌شود و همان‌طور که از عنوانش برمی‌آید، درباره میراث معنوی مشترک این کشور‌ها با محوریت زبان فارسی است.

او ادامه داد: مسئولیت علمی این همایش را دانشگاه فردوسی قبول کرده و ۴ محور را برای این همایش تعیین کرده است که هر کدام در یک روز و باتوجه‌به تعداد سخنرانانی که هر محور دارد، بین ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. همچنین ۳۱ استاد، دانشمند، پروفسور فرهیخته از ۹ کشور دنیا از مراکز علمی و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی فعال برای شرکت در این همایش اظهار علاقه و اعلام حضور کردند.

همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بینافرهنگی از ۲۶ تیر به‌مدت ۴ روز از ساعت ۸ونیم تا ۱۰ونیم در محل دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.