الهیه شهر هوشمند و شهروندمحور

رضا ریاحی - هر نهاد و سازمانی برای نظم‌بخشیدن به امور داخلی و ارائه بهتر وظایف خود به برنامه‌ریزی و آمارگیری نیاز دارد تا موفق عمل کند. در تقویم کشورمان، اول آبان هرسال
به عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی نام‌گذاری شده است، براین اساس گفت‌وگویی با رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه ۱۲ درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی این اداره انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تعریف آمار  
رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه درباره تعریف کلی آمار و برنامه‌ریزی گفت: آمار پایه و اساس برنامه‌ریزی است که این دو هر کدام از امور لازم و حتمی در مدیریت شهری بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر برنامه رشد و تداوم موجودیت در هر سازمان و تشکیلات اداری محسوب می‌شود. با توجه به سه وظیفه اصلی مدیریت، یعنی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌توان به اهمیت این رکن پی‌برد. تحقق این سه وظیفه مهم در مدیریت به گستره وسیعی از آمار و اطلاعات نیاز دارد، به‌طوری که بدون آمار کافی، دقیق و بهنگام، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، راهکار‌ها و فعالیت‌ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی افزود: اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری منطقه ۱۲ نیز در راستای اجرای سیاست‌های مدیریت منطقه و همگام با فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در پیشبرد اهداف منطقه گام برمی‌دارد.

وظایف اداره آمار و برنامه‌ریزی
وجیهه حسینی در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره آمار و برنامه‌ریزی شهرداری منطقه اشاره کرد و گفت: تهیه و تنظیم بودجه سالیانه منطقه، بررسی هرگونه پیشنهاد تغییر و اصلاح بودجه سالیانه، تعیین جایگاه پروژه‌ها در برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت منطقه، گردآوری، به‌روزرسانی، گزارش و تحلیل آمار فعالیت‌های منطقه، انجام امور اداری، پرسنلی و کارگزینی منطقه براساس برنامه‌های مصوب و اجرای ارزیابی عملکرد منطقه و ارائه گزارش‌های تحلیلی لازم، شناسایی و اعلام نیاز‌های مطالعاتی و پژوهشی حوزه‌های منطقه، انجام امور مرتبط با تشکیلات، تحول اداری، بهبود روش‌ها و توانمندسازی منابع انسانی و آموزش کارکنان و انجام امور فناوری اطلاعات از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری منطقه ۱۲ است.

شهرداری هوشمند
حسینی در ادامه به شعار «مشهد، شهر هوشمند و شهروندمحور» اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین و به‌روزترین پیشرفت‌های IT در حوزه فرآیند‌های سازمانی، هوشمندسازی آن‌هاست که مهم‌ترین مزایای هوشمند‌کردن و مکانیزاسیون فرآیند‌ها تسریع در ارائه خدمات و کاهش زمان فرآیندها، ارائه سرویس‌های بدون تعطیلی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و ایجاد پایگاه‌های دانش به منظور آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی است. وی تأکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق این چشم‌انداز، اجرای طرح پایلوت شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ است.
رئیس اداره برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری منطقه به طرح شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ اشاره کرده و خاطرنشان کرد: در این طرح که از ۲۹ تیر امسال در منطقه نوین شهر الهیه آغاز به‌کار کرده است، همه فرآیند‌های مرتبط با شهروندان، الکترونیکی شده و خدمات غیرحضوری و در بستر‌های الکترونیک به شهروندان ارائه می‌شود که مهم‌ترین اهداف آن پاسخ‌گویی نظام‌مند، شفافیت و سرعت عمل پاسخ‌گویی، افزایش اثربخشی نظامات برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی در زمان شهروند، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هواست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای موفق طرح شهرداری الکترونیک در منطقه، شاهد توسعه طرح به دیگر مناطق شهرداری و توسعه هوشمندسازی شهرداری مشهد باشیم. دراین راستا اداره برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی منطقه نیز همسو با این طرح‌ها درراستای دستیابی به این اهداف گام برمی‌دارد.