«نان» و «مرغ» در صدر تخلفات و نظارت‌ها در مشهد

طنین همتی |شهرآرانیوز، امیر دلداری درباره کنترل و نظارت بر بازارمشهد طی ۲ هفته گذشته اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته ۵۰۰ گروه مشترک تشکیل شده است که ۲۲ هزار بازرسی در سطح مشاغل انجام دادند؛ بر همین اساس ۲۲۰ اخطار کتبی و ۱۳۵ برگ جریمه صادر شد و حدود ۱۰۰ واحد هم در این مدت پلمب شده است.


به‌گفته وی بعد از اصلاح قیمت نان بازهم نظارتمان در بازار و بر این کالای اساسی حاکم است. با به‌روزرسانی قیمت‌ها در بازار نان هیچ بهانه‌ای برای تخلف وجود ندارد و همه نانوایی‌های شهر مکلف‌اند قیمت جدید را رعایت کنند. در ۱۰ روز گذشته ۸۵۰ بازرسی از نانوایان شهر انجام شده که ۲۱۵ پرونده تخلف هم به‌ارزش یک‌میلیارد و ۱۱۲ میلیون ریال ثبت شده است.


وی ادامه داد: در بخش نان بیشترین تخلف دراین‌بازه مربوط به کم‌فروشی با ۶۰ فقره تخلف، گران‌فروشی با ۵۴ پرونده تخلف، نصب‌نکردن نرخ‌نامه با ۴۷ فقره تخلف بود و پرونده آن‌ها به تعزیرات حکومتی فرستاده شده است. همچین یکی‌دیگر از تخلفات، فروش اجباری کنجد بود که با شکایت مردمی به این موضوع رسیدگی شد و با واحد‌های متخلف برخورد شد.


دلداری افزود: اکنون ۵ گروه بازرسی در صبح و ۵ گروه بازرسی در بعدازظهر در حوزه نان و سایر اصناف نظارت می‌کنند. همه نانوایی‌ها هم ملزم به رعایت قیمت‌های جدید هستند.
مدیر کنترل و نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد درباره تعطیلی مشاغل در موج پنجم کرونا ادامه داد: از ابتدای موج پنجم فعالیت ۷ گروه از مشاغل ممنوع شد و بقیه مشاغل نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند.


به‌گفته این مقام مسئول، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها و کافی‌شاپ‌ها فقط به‌صورت بیرون‌بر می‌توانند فعالیت کنند. باشگاه‌های ورزشی، پارک‌های آبی، استخر‌های سرپوشیده، سینماها، سالن‌های تئاتر، پاساژها، شهربازی‌ها، باغ‌وحش‌ها و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی اجازه فعالیت ندارند و از طریق گشت‌هایی در شهر بررسی می‌شوند. بقیه مشاغل با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیتشان بلامانع است.


دلداری تأکید کرد: اکنون وضعیت مشهد قرمز است و گشت‌های روزانه ما همچنان درحال انجام است. به طور میانگین ۳۵ گروه بازرسی در ظهر و بعدازظهر فعالیت می‌کنند.

در وضعیتی قرار داریم که رعایت همگانی جامعه را می‌طلبد. از شروع کرونا حدود ۴۰ درصد فعالیت و دغدغه ما مربوط به مسائل کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مشاغل بوده است. مسلما باتوجه‌به موج پنجمی که کل کشور را درگیر کرده است، تعطیلی مشاغل به‌جز واردشدن خسارت به اصناف تأثیر آن‌چنانی نداشته است و فقط مردم می‌توانند برای عبور از این موج کمک کند.