افشاگری بی‌سابقه زالی| آمار مرگ و میر کرونا را پنهان کردیم

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را به راحتی کنترل می‌کنیم.

 

او ادامه داد: وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.

 

زالی افزود: کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بیان کرد: خبرهای خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. دلتا ۳ ماه در هند طول کشید، آن‌ها به سرعت همه را واکسینه کردند. ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم. حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم.

 

زالی گفت: ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟ هیچ راهی نداریم جز ۲ هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود.

 

او گفت: ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را ۲ برابر می‌کردیم.

 

زالی ادامه داد: نیروهای طرح تحول سلامت ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند، افراد حاضر در ستاد کرونا در محیط نیستند و نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟

 

منبع:صدا و سیما