موج ششم کرونا در خراسان رضوی چه زمانی از راه می‌رسد؟

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمود شبستری روز شنبه در حاشیه نشست ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در خراسان رضوی طی گفتگو با خبرنگاران افزود: این استان در حال رسیدن به انتهای موج پنجم کرونا است اما شرایط پایدار نیست و در صورت عدم مراقبت و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی امکان بازگشت بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: احتمال اوج گیری موج ششم کرونا از شرق کشور وجود دارد و خراسان رضوی با توجه به رفت و آمدها در مناطق شرقی و جنوبی و همجواری با کشور افغانستان در معرض خطر است.

رئیس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: عدم ورود موج ششم کرونا نیازمند مساعدت و کمک همگانی در رعایت پروتکلهای بهداشتی و پوشش فراگیر واکسیناسیون است.
وی افزود: ویروس کرونا تاکنون ۴۵ جهش داشته که در موج چهارم نوع آلفای انگلیسی و در موج پنجم نوع دلتای هندی آن در خراسان رضوی غالب بود.
دکتر شبستری ادامه داد: در صورت ورود موج ششم کرونا به این استان احتمال شیوع سویه "لامبدا" و "مو" که منشاء آنها آمریکای جنوبی است وجود دارد.
وی گفت: با تدابیر انجام شده موج پنجم کرونا در این استان که بیشترین تعداد ابتلا را در بین دیگر موجها داشت به خوبی مدیریت شد.

رییس کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: این استان هم اکنون از نظر کاهش تعداد مبتلایان وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از استانهای دیگر کشور داشته و از نظر کاهش تعداد مبتلایان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون در این استان سرعت خوبی دارد و اگر ۷۰ درصد مردم دُز اول و دوم واکسن را دریافت کنند می توان  کنترل ویروس کرونا و عدم ورود به موجهای بعدی را انتظار داشت.
دکتر شبستری بر رعایت پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک و خودداری از ترددهای غیر ضروری بویژه در دهه پایانی ماه صفر از سوی همه مردم تاکید کرد.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۶۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۷۳۶ هزار و ۸۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.