«مرغ» و «نان» بیشترین تخلفات صنفی در خراسان رضوی | طی روز‌های آینده نظارت بر بازار میوه بیشتر می‌شود

طنین همتی|شهرآرانیوز، امیر دلداری، مدیر بازرسی و اصناف خراسان رضوی، درباره میزان تخلفات و نظارت در ۶ ماه ابتدایی امسال اظهار کرد: در ۶ ماه اول سال ۹۰هزار بازرسی در استان انجام شده است که ۵۴۹۰فقره فرم گزارش بازرسی به تعزیرات ارسال کردیم که ارزش ریالی این فرم‌ها ۱۷۶میلیارد ریال بوده است.
وی گفت: تعداد تخلفات شناسایی‌شده ۶۳۰۰تخلف بوده که گران‌فروشی با ۲۸۴۰، درج‌نکردن قیمت و نرخ‌نامه با ۱۶۳۴، کم فروشی با ۵۰۹ و تقلب با ۴۱۹تخلف بوده است.

 

بیشترین تخلفات حوزه نان گران‌فروشی است

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها و فروش مرغ بیشترین تخلف را داشته‌اند، اظهار کرد: در بحث نانوایی‌ها از ابتدای سال ۸۷۰۰بازرسی انجام دادیم که ۱۶۴۰فقره به تعزیرات حکومتی به ارزش ریالی ۲۵میلیارد و ۷۱۰میلیون ریال ارسال شده است. گران‌فروشی با ۸۵۴تخلف بیشترین میزان تخلفات بوده و همچنین عرضه خارج از شبکه هم با ۱۰۴تخلف مسئله بعدی بوده است.
دلداری در ادامه اضافه کرد: در بازرسی در سطح بازار گوشت مرغ،۴۷۵۰بازرسی از صنوف انجام شده و ۴۲۵فقره پرونده تخلف به ارزش ۱۵میلیارد و ۷۳۳میلیون ریال ثبت شده است. برای گران‌فروشی ۲۹۸تخلف، درج‌نکردن قیمت ۸۵تخلف و عرضه خارج از شبکه هم ۲۹تخلف گزارش شده است.

 

۱۲۸۰ پرونده در ۶ ماه اول سال منجر به رضایت شاکی شده است

مدیر بازرسی و اصناف خراسان رضوی درباره اعلام میزان شکایات مردم گفت: در واحد شکایت در این ۶ ماه ۲۴۰۵شکایت کتبی مردمی دریافت کرده‌ایم که۱۲۸۰پرونده منجر به رضایت شاکی شده است. از این میان ۵میلیارد و ۲۰میلیون ریال پول برگشتی به شاکی داشتیم و۷۷۰پرونده هم به تعزیرات ارسال شد. همچنین ۱۰هزار و ۵۰۶گزارش ستاد خبری از طریق سامانه‌های مختلف که مردم با ما در ارتباط هستند، و ۱۰هزار و ۲۰گزارش مردمی هم دریافت کردیم.

دلداری با اشاره به اینکه با شروع کرونا و نظارت‌ها در بحث رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۴۰درصد نظارت‌ها بر این بخش اختصاص یافته است، یادآور شد: در بحث کرونا ۴۱۶۰گشت مشترک با اداره بهداشت و اماکن انجام دادیم. تعداد تذکرات شفاهی یا همان بازرسی‌ها ۲۴هزار و ۸۰۰مورد بوده است. تعداد اخطار کتبی نیز ۳۸۵۸اخطار بوده است.
به گفته وی جریمه‌ها و پلمب‌ها مربوط به مشاغلی است که نکات بهداشتی را رعایت نکردند یا شلوغ بودند یا در زمان محدودیت‌ها تعطیل نکردند.

 

۳۵ پلمب اصناف در ۶ ماه اول سال

مدیر بازرسی و اصناف خراسان رضوی در ادامه گفت: بیشتر پلمب‌ها در نانوایی‌ها و بحث گوشت و مرغ بوده است که ۳۵پلمب در این ۶ ماه داشتیم.

دلداری با اشاره به اینکه در روز‌های آینده نظارت در بخش بازار میوه بیشتر می‌شود، ادامه داد: اولویت ما در ۶ ماه دوم سال کالای اساسی و تنظیم بازار خواهد بود. در ۶ ماه دوم سال اولویت نظارت‌ها هرسال تمرکز بر بازار لوازم‌تحریر بود، اما به‌دلیل کرونا دوسالی است که از حساسیت این بازار کاسته شده است.

وی افزود: همچنین، چون در دهه آخر صفر هستیم و ممکن است دسته‌های عزاداری به مشهد وارد شوند، بازهم تمرکزمان روی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. در کنار این موضوع نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی هم پابرجاست. امیدواریم کرونا تمام شود و امکان حضور زائران را به‌طور کامل داشته باشیم. درنهایت اگر شهروندان هم تخلفی دیدند، به شماره ۱۲۴‌یا ۳۱۷۳۰ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند.