چطور چلو دیزی کاشانی درست کنیم؟

مقدم  | شهرآرانیوز؛ دیزی پلو یا چلودیزی از غذا‌های سنتی ایرانی است که کاشانی‌ها آن را خوب می‌شناسند. این غذای خوشمزه ترکیبی از مواد درون آبگوشت و برنج است که حتما باید آن را یک بار هم شده امتحان کنید. ترکیب گوشت، برنج و لوبیا به این خوراک ارزش غذایی زیادی داده‌است و همراه با یک سالاد سبزی، وعده غذایی کاملی برای بچه‌ها محسوب می‌شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه چلو دیزی کاشانی

تعداد: ۴ نفر
زمان تهیه: ۹۰ دقیقه
گوشت بره (سردست یا ران): ۵۰۰ گرم
برنج: ۴ پیمانه
لوبیای چشم‌بلبلی: ۲ پیمانه
پیاز متوسط: ۲ عدد
روغن حیوانی (کره): ۱۰۰ گرم
زردچوبه: ۳ قاشق چای‌خوری
نمک: به میزان لازم


روش تهیه چلو دیزی کاشانی

پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و درون قابلمه‌ای همراه با مقداری روغن تفت بدهید. سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید و سرتفت بدهید تا طعم خامی زردچوبه از بین برود.
گوشت را نگینی درشت برش بزنید و همراه با پیاز، مقداری تفت بدهید تا رنگ آن برگردد.
لوبیای چشم‌بلبلی را با ۳ لیوان آب به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید تا گوشت و لوبیا خوب بپزد.
گوشت و لوبیا که پخت، به آن برنج شسته همراه با مقداری آب، نمک و روغن بیفزایید. از این مرحله به بعد، درست باید مانند پخت کته عمل کنید. برنج که دم کشید، آماده خوردن است.

نکته:
برای تهیه پلو، از کره حیوانی استفاده کنید. سبک، زودهضم و خوش‌عطر است.
*اگر از گوشتی جز بره استفاده می‌کنید، به زمان پخت گوشت اضافه کنید. هم‌چنین آن را همراه با لوبیای چشم‌بلبلی نپزید، چون لوبیا‌ها له می‌شود.
*زمان اضافه کردن برنج، حواستان به حجم آب درون ظرف باشد، چون آب زیاد سبب خمیرشدن برنج می‌شود.
*دیزی‌پلو به همین سادگی پخته می‌شود. می‌توانید پس از دم کشیدن برنج، به آن مقداری زعفران یا زرشک هم برای تزیین اضافه کنید.

چلو دیزی کاشانی