دلیل اختلال و قطعی واتساپ، اینستاگرام و فیس بوک

شهرآرانیوز - دقایقی است که واتساپ و اینستاگرام که متعلق به فیس بوک هستند دچار اختلال شده اند. خبرگزاری‌ها این مشکل را جهانی اعلام کرده‌اند و هنوز جزییات بیشتری وجود ندارد.

برنامه‌های واتساپ، اینستاگرام و فیس بوک- که همه متعلق به فیس بوک هستند و از زیرساخت‌های مشترکی استفاده می‌کنند - دقایقی پیش به‌طور کامل متوقف شده‌اند. سایر محصولات که بخشی از مجموعه فیسبوک هستند (مانند Facebook Workplace) نیز قطع شده‌اند.

بازدیدکنندگان وب سایت فیس‌بوک یک صفحه خطا یا یک پیام مشاهده می‌کنند که می‌گوید مرورگر آن‌ها نمی‌تواند به فیس‌بوک متصل شود. برنامه‌های WhatsApp و Instagram همچنان باز می‌شوند، اما محتوای جدیدی (از جمله پیام‌های ارسال شده یا دریافت شده) در آن‌ها آپدیت نمی‌شود.

فیسبوک در بیشتر موارد درباره علت مشکلات و قطعی‌ها اظهارنظر نمی‌کند و حتی پس از برطرف‌شدن مشکل هم تمایلی به دادن توضیح درباره آن‌ها ندارد. برای مثال، سال ۲۰۱۹، که بزرگ‌ترین قطعی این شبکه اجتماعی در چند سال گذشته اتفاق افتاده بود مسئولانش فقط گفتند که «مشکلی در عملیات معمول تعمیر و نگهداری» ایجاد شده است.

البته این‌بار شرکت فیسبوک در وبسایتش درباره قطعی امروز گفته است:

«متأسفیم، مشکلی پیش آمد. داریم روی آن کار می‌کنیم و در اسرع وقت آن را برطرف خواهیم کرد.»

حساب واتساپ در توئیتر هم درباره قطعی این پیام‌رسان نوشته است:

«می‌دانیم که در حال حاضر برخی کاربران در کار با WhatsApp مشکل دارند. ما  تلاش می‌کنیم اوضاع به حالت عادی برگردد و در اسرع وقت همین‌جا توضیحات جدیدی ارائه می‌دهیم.
ممنون از صبوری شما».

جان گراهام کامینگ، مدیر ارشد فناوری Cloudflare (یک شرکت زیرساخت وب)، در یک رشته توییت گفته است که مشکل به احتمال زیاد از سرورهای فیسبوک است که به مردم اجازه نمی‌دهد به سایت‌های Instagram و WhatsApp متصل شوند.

بخش تجزیه و تحلیل اینترنت Cisco ThousandEyes در توییتر گفته است که آزمایشات آن‌ها نشان می‌دهد که قطعی به‌دلیل خرابی مداوم DNS یا «سامانه نام دامنه» است. DNS نام وب‌سایت‌ها را به آدرس‌های IP ترجمه می‌کند که توسط رایانه قابل خواندن باشد. اغلب به آن «دفترچه تلفن اینترنت» می‌گویند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی گفته‌ بود حتی کارمندان فیس‌بوک هم به دلیل قطع‌شدن سرورها نمی‌توانند وارد ساختمان این شرکت شوند. 

قطعی‌های فیسبوک به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما تأثیرات و تبعات آن بسیار زیاد است، زیرا سه تا از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد.

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیسبوک، سال ۲۰۱۹ گفته بود که چنین مشکلاتی تبعات زیادی برای این شرکت دارد. زیرا هر گونه مشکلی می‌تواند باعث شود مردم به جای محصولات فیسبوک از محصولات رقبا استفاده کنند. او در ادمه گفته بود که برای جلب اعتماد و بازگرداندن افراد به پلتفرم‌های فیس‌بوک، ماه‌ها طول می‌کشد.

اگر می‌خواهید به عمق نگرانی زاکربرگ پی ببرید بعد از اختلال امروز در اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک کاربران زیادی از مهاجرت به تلگرام گفته‌اند و #تلگرام هم‌اکنون ترند اول توییتر شده است. همچنین طبق اطلاعات سرویس NetBlocks، قطعی یک‌ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تا الان بیش از ۱۶۰ میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

زیمجموعه‌های فیس‌بوک بالاخره بعد از ۶ ساعت قطعی جهانی دوباره به‌کار افتادند و در بین اخبار مختلف دلیل هک‌شدن کم‌کم رنگ باخت و دلیل اصلی اشتباه فنی مهندسان فیسبوک در پیکره‌بندی روتر‌ها اعلام شد.

   


در ادامه ببینید:

شوخی کاربران تلگرام در ارائه راه‌حل برطرف‌شدن قطعی واتساپ (۱۲ مهر ۱۴۰۰) + عکس

 

آیا  ادعای قطعی واتساپ و اینستاگرام به دلیل هک‌شدن فیسبوک صحت دارد؟ (۱۲ مهر ۱۴۰۰)

 

آیا کندشدن تلگرام به قطعی واتساپ و اینستاگرام ارتباط دارد؟