۱۷۰۰۰ پرس غذای روزانه برای میهمانان امام رضا (ع)
سعید جلائیان
خبرنگار شهرآرا محله
برای دومین سال پیاپی شهرداری منطقه مسئولیت ایستگاه استقبال از زائران خود را به خادمان سپرد تا تمام امور اداره ایستگاه نیز به صورت مردمی انجام شود. برای دومین سال پیاپی این وظیفه به فرهاد مهرآفرین یکی از خادمان ایستگاه سپرده شد که از شهر تربت حیدریه ۴ سال پیاپی برای خدمت به زائران پیاده امام رضا (ع) به مشهد می‌آید.
در آخرین ساعت فعالیت ایستگاه زمانی که تمامی خادمان پس از ۶ روز خدمت به زائران پیاده چشم به در ورودی ایستگاه دوخته بودند تا زائری وارد شود و آن‌ها از او پذیرایی کنند به سراغ فرهاد مهرآفرین، مدیرغرفه طب سنتی، رفتیم که مسئولیت اداره امور ایستگاه را بر عهده گرفته است و درباره اقدامات انجام شده برای برپایی ایستگاه به گفتگو پرداختیم.

اقداماتی که برای افزایش کیفیت خدمات انجام شد
مسئول ایستگاه استقبال از زائران پیاده شهرداری منطقه در گفتگو با شهرآرامحله بیان کرد: امسال برای دومین سال پیاپی مسئولان شهرداری منطقه۷ تصمیم گرفتند اداره ایستگاه به صورت مردمی انجام شود و برای این کار من را که برای چهارمین سال پیاپی قصد داشتم در ایستگاه غرفه طب سنتی خدمت کنم، انتخاب کردند.
مهرآفرین ادامه داد: سال گذشته تلاش‌های ما معطوف به نظم‌دهی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد. امسال نیز همین برنامه‌ها را با اقدامات جدید به‌ویژه برای نظم‌دهی به ایستگاه تداوم بخشیدیم. برای نظم بخشی و سامان‌دهی در ایستگاه ما کار خود را از ۲ ماه قبل با برگزاری جلساتی با سرگروه‌ها و مسئولان شهرداری منطقه آغاز کردیم و در ادامه به تشکیل کارگروه و سپردن مسئولیت‌ها همراه با جلسه‌های آموزشی که شهرداری برای خادمان برگزار می‌کرد، پرداختیم.
نتیجه تمام اقدامات انجام شده را در طول فعالیت ایستگاه و نظمی که در پذیرایی از زائران همواره وجود داشت، مشاهده کردیم که طبق نظرسنجی که از خادمان انجام شد بیشتر آن‌ها از نظم خوبی که در ایستگاه بود رضایت داشتند. البته متأسفانه ناهماهنگی‌های اندکی را در روز‌های ابتدایی شاهد بودیم که به دلیل تجربه سال‌های گذشته برخی از خادمان در ایستگاه بود که امور ایستگاه را به دلخواه خود انجام می‌دادند و اینکه آن‌ها داوطلب هستند و تنها از روی علاقه به خدمت به زائران پیاده آمدند کمی دشوار بود، اما به مرور زمان با صحبت با آنان این مسئله نیز حل شد.

گردهمایی عاشقان امام رضا (ع) برای خدمت به زائران
مهرآفرین با اشاره به خادمانی که در ایستگاه خدمت می‌کردند، بیان کرد: بیشتر خادمان ایستگاه را شهروندانی تشکیل می‌دادند که در سامانه خادمان شهرداری مشهد ثبت‌نام کرده بودند و شهرداری آن‌ها را بر اساس محل سکونتشان سامان‌دهی کرده بود. دسته دیگر افرادی بودند که سال‌ها در این ایستگاه مشغول به خدمت هستند و در بین آن‌ها هموطنانی از شهر‌های دیگر کشور مانند آمل، اهواز، نهبندان و شیراز نیز وجود داشت. در مجموع بیش از ۷۰۰ خادم دائمی داشتیم که در روز‌های اوج کار ایستگاه تا ۵۰۰ نفر از آنان در ایستگاه حضور داشتند و در روز‌های عادی نیز همواره بیش از ۳۰۰ خادم در ایستگاه حضور داشتند. البته خادمان افتخاری را که برای چند ساعت به ایستگاه می‌آمدند و به خدمت به زائران پیاده مشغول می‌شدند به این تعداد باید افزود.

تجربه زائران کمک حال خادمان
مدیر غرفه طب سنتی حضور زائران پیاده در دهه آخر صفر را نسبت به سال‌های گذشته با برنامه و نظم توصیف و بیان کرد: امسال شاهد حضور زائران پیاده از چند روز مانده به شهادت ثامن الائمه بودیم که این نشان‌دهنده تجربه کاروانان و خود زائران است. در سال‌های گذشته همواره ۲روز قبل از شهادت امام رضا (ع) شاهد حضور ده‌ها هزار زائر در ایستگاه بودیم که این کار خدمت‌رسانی را برای ما دشوار می‌کرد، اما خوشبختانه امسال حضور پر رنگ زائران را حتی قبل از روز شهادت پیامبر اسلام و امام حسن (ع) در ایستگاه تجربه کردیم که این کار ما را بسیار ساده‌تر کرد به طوری که ما آن چنان در روز قبل از شهادت امام هشتم در ایستگاه تراکم جمعیت نداشتیم و با نظم خوبی از تمامی زائرانی که وارد می‌شدند پذیرایی می‌کردیم. مسئول ایستگاه به توزیع خوراکی در ایستگاه اشاره و تصریح کرد: به طور میانگین روزانه ۱۷ هزار پرس ناهار، ۸ هزار آش رشته و بالغ بر ۱۸ هزار چایی و دمنوش در داخل ایستگاه توزیع کردیم که باید به این‌ها حجم زیادی از نذوراتی که شهروندان تا روز آخر به ایستگاه می‌آورند نیز افزود.
مهر آفرین در پایان ضمن قدردانی از زحمات خادمان افزود: ایستگاه استقبال از زائران پیاده از لحاظ موقعیت و مساحتش بسیار مهم است و اغلب زائرانی که از این مسیر به مشهد آمدند به ایستگاه ما وارد و با استقبال خادمان مواجه شدند. من از خادمانی که در این چند روز در ایستگاه حضور داشتند و با جان و دل به زائران پیاده امام هشتم خدمت می‌کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم امام رضا (ع) این خدمت را از ما و دیگر خادمانش قبول کند.