دختران راگبی‌باز ایران در جمع ۴ تیم برتر غرب آسیا

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ تیم ملی راگبی بانوان کشورمان با حضور ۳ چهره مشهدی در مسابقات غرب آسیا در بین ۴ تیم برتر غرب آسیا قرار گرفت. رقابت‌های هفت‌نفره راگبی غرب آسیا ۲ روز در شهر دوحه، پایتخت قطر، با حضور ۵ تیم در بخش بانوان برگزار شد. تیم راگبی بانوان ایران در این مسابقات با تیم‌های سوریه، عراق، امارات و قطر به رقابت پرداخت. در‌واقع ایران کار سختی برای حضور در نیمه‌نهایی نداشت و همین اتفاق هم افتاد و تیم ملی ایران توانست با امتیاز نه‌چندان‌خوبی در جمع ۴ تیم مرحله نیمه‌نهایی قرار گیرد. تیم ایران با شکست برابر امارات از صعود به فینال باز ماند.

صعود به نیمه‌نهایی با یک پیروزی

در روز نخست مسابقات دختران ملی‌پوش ۳ دیدار را به‌صورت متوالی پشت‌سر گذاشتند. بازی نخست با سوریه برگزار شد و در بازی اول ۱۴‌بر‌۷ به تیم سوریه باختند. بازی دوم با امارات ۵‌بر‌۵ به تساوی کشیده شد و بازی سوم روز نخست با شکست مقابل قطری‌ها با نتیجه ۱۲‌بر‌۵ به پایان رسید.

بهترین عملکرد در پایان روز اول به تیم ملی قطر اختصاص داشت که در هر ۳ بازی خود به پیروزی رسید. امارات نیز با ۲ پیروزی و یک تساوی در جایگاه دوم ایستاد و سوریه ۲ برد و ۲ شکست را در کارنامه خود ثبت کرد. عراق نیز بدترین عملکرد را در این دوره داشت و همه دیدار‌های خود را با تفاضل گل‌های زیاد به حریفان واگذار کرد و پنجم شد.

۲ بازی از مرحله گروهی به روز دوم کشیده شد که ایران در روز دوم برابر تیم ملی عراق با نتیجه ۲۰‌بر ۰ پیروز شد و به‌این‌ترتیب به‌عنوان تیم چهارم راهی نیمه‌نهایی شد. در بازی دیگر که بین قطر و امارات برگزار شد و تیم برنده باید به‌مصاف ایران می‌رفت، قطر در اتفاقی غافل‌گیرکننده یا از‌پیش‌برنامه‌ریزی‌شده با نتیجه ۱۷‌بر‌۷ به امارات باخت. به‌این‌ترتیب در نیمه‌نهایی ایران و امارات حریف یکدیگر شدند تا برنده بازی راهی فینال شود و در‌سوی‌دیگر جدول، قطر و سوریه هم‌بازی شدند تا یکی از این ۲ تیم پای دیگر فینال را تشکیل دهد.

مورد عجیب تیم ملی عراق

مورد عجیب این رقابت‌ها تیم عراق بود. عراقی‌ها به‌جز ثبت ۴ شکست متوالی، آمار گل‌های خورده عجیبی را از خود به‌جای گذاشتند. آن‌ها در‌مجموع ۴ بازی برگزار‌شده خود، ۱۷۴ گل دریافت کردند. ۵۷ گل از امارات، ۵۴ گل از قطر، ۴۳ گل از سوریه و ۲۰ گل از ایران این رقم را شکل داد. در مقابل فقط ۷ گل به ثمر رساندند که آن‌هم برابر قطر بود. ایران در مرحله گروهی ۳۷‌گل به ثمر رساند و ۳۱ گل نیز دریافت کرد. بهترین آمار در خط حمله و دفاع به تیم امارات با ۱۰۴‌گل زده و ۱۲‌گل خورده اختصاص پیدا کرد.

حضور مشهدی‌ها در تیم ملی

در تیم ملی راگبی دختران ایران ۲ بازیکن و یک مربی مشهدی حضور داشتند. تقریبا ۲ سال است که لیگ ایران برگزار نشده است و کادر فنی در آستانه این مسابقات با چالش انتخاب و دعوت برترین‌ها روبه‌رو شد. در‌نهایت آن‌ها به مربیان استان‌ها اعتماد کردند و برترین‌های هر استان به اردو‌های تابستانی دعوت شدند. بعد از ۲ اردو، ریزش‌ها صورت گرفت و براساس آمادگی بدنی و تکنیک و تاکتیک در‌نهایت ۱۲‌نفر برای حضور در ترکیب تیم ملی معرفی شدند. به‌این‌ترتیب فقط با ۳‌ماه تمرین، ملی‌پوشان راهی قطر شدند. تا پایان مردادماه ۵ بازیکن خراسانی در اردوی تیم ملی حضور داشتند.

نیلوفر هروی، سودابه سبحانی، مهدیه کریمی، زهرا راستگو و مونا میدانی، بازیکنان دعوت‌شده به تمرینات بودند؛ اما در انتخاب نهایی بازیکنان اعزامی به مسابقات غرب آسیا فقط ۲ بازیکن استان موفق به حضور در این رقابت‌ها شدند و نیلوفر هروی و سودابه سبحانی در این مسابقات به میدان رفتند. زینب صابری، از مربیان با‌تجربه مشهدی در این رشته، نیز به عنوان مربی تیم ملی، بازیکنان را در این رقابت‌ها همراهی می‌کرد.