انتظار ۱۸ ساله اهالی روستای زیرکن برای گرما در سوز زمستان

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ خیلی دور از مشهد نیستند؛ درست چسبیده به شهر در انتهای بولوار مهر مادر در منطقه خواجه ربیع، اما سال هاست از داشتن گاز محروم اند. انتظار هجده ساله شان برای خداحافظی با بخاری‌های نفتی و رنج پُر کردن و جابه جایی کپسول‌های گاز به پایان نرسیده است.

هر سال زمستان را با وعده‌ای به سال بعد سر می‌کنند. یک بار مسئولان قول گازرسانی به اهالی زیرکن در مجاورت مشهد را داده اند. بار دیگر، اما و اگر آورده اند. حالا ساکنان خسته از پیگیری‌ها و مطالبه از مسئولان، به روزنامه شهرآرا صدای خودشان را رساندند.

یکی از ساکنان روستای زیرکن می‌گوید: ما در انتهای مهرمادر و در روستای زیرکن همسایگان مشهد هستیم، اما کوچه ما گاز ندارد. یکی از ساکنان دیگر نیز با گله از اینکه چرا بخشی از روستای زیرکن گاز دارد و بخشی دیگر گاز ندارد، می‌گوید: زمستان را با مشقت سر می‌کنیم و، چون برخی کوچه‌ها خاکی است، هنگام بارندگی زندگی مان در خانه‌های سرد، پُر از گل و لای هم می‌شود.

او آرزو می‌کند که مثل خیلی از اهالی دیگر زیرکن، شعله‌های گرم و روشن گاز به خانه شان برسد.

به گفته این ساکن روستای زیرکن، شرکت گاز به آن‌ها اعلام کرده است که، چون منازل آن‌ها در طرح هادی نیست، مجوز قانونی برای گازرسانی ندارند. باید از شورا و دهیاری و سایر ادارات نظیر جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن مجوز ساخت و سازشان را بگیرند و بعد شرکت گاز با توجه به این مجوز‌ها گازرسانی کند.

از طرف دیگر زمان ساخت منازل شورا و دهیاری به سازندگان چیزی اعلام نکردند و حتی بنگاه‌ها هم درباره وضعیت ساخت و ساز‌ها که قانونی هستند یا خیر، چیزی به خریداران اعلام نکردند. حالا به ساکنان می‌گویند که ساخت و ساز‌های شما شامل مجوز نمی‌شود و برای همین گازرسانی نیز انجام نمی‌شود. او خاطرات تلخ اهالی زیرکن را از نبود گاز فقط به رنج سرما و دنبال کپسول گاز بودن منحصر نمی‌داند و از حوادث جانی و مالی‌ای می‌گوید که بر اثر آتش سوزی بخاری‌های نفتی و همچنین انفجار کپسول‌های گاز در این سال‌ها صورت گرفته است.

گازرسانی به منازل نیازمند مجوز‌های قانونی است

مشکل ساکنان زیرکن را که سال‌ها رنج سرما را در زمستان تحمل کرده اند و از نعمت گاز محروم بوده اند، از مسئولات شرکت گاز خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم.

رئیس نصب انشعابات و تجهیزات شرکت گاز خراسان رضوی در پاسخ به سؤال شهرآرا توضیح می‌دهد: روستای زیرکن در سال ۱۳۸۲ گازرسانی شده و بخشی از منازل این روستا به دلیل خارج از محدوده طرح هادی بودن تاکنون قابل گازرسانی نبوده است.

آرش محمودی با اشاره به بخشی از ساکنان زیرکن که مشکل گازرسانی دارند، اعلام می‌کند: عملیات گازرسانی به بخشی از روستای زیرکن که دارای مجوز‌های قانونی از مراجع ذی صلاح همانند دهیاری، بنیاد مسکن یا جهاد کشاورزی است در دستور کار قرار دارد.

ساخت و ساز‌های قانونی در دفتر‌های پیش خوان ثبت نام کنند

رئیس نصب انشعابات و تجهیزات شرکت گاز خراسان رضوی تأکید می‌کند: متقاضیانی که برای درخواست انشعاب تاکنون اقدام نکرده اند، می‌توانند با مراجعه به دفتر‌های پیش خوان درخواست انشعاب گاز را ثبت نام کنند تا پس از ارائه مجوز‌های لازم در برنامه گازرسانی قرار گیرند.

به گفته وی، شرکت گاز خراسان رضوی برای اجرای طرح‌های گازرسانی هیچ گونه محدودیتی ندارد و در صورت صدور مجوز‌های لازم از سوی مراجع ذی صلاح آمادگی اجرای طرح گازرسانی در چارچوب قانون را دارد.