با حضور سفیر ایران در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی آغاز شد:
جذب گردشگر از جامعه ۵۰ میلیونی شیعیان هند

به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی فر با بیان این مطلب افزود: در این جلسه رئیس دفاتر خدمات مسافرتی استان و تعدادی از فعالان حوزه گردشگری حضور داشتند.
او ادامه داد: نخستین اقدام از سوی اداره کل برگزاری نمایشگاه برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان خواهد بود.
مکرمی فر گفت: هم چنین با توجه به علاقه مندی‌های مردم هندوستان این نمایشگاه به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی خواهد پرداخت و در حوزه‌های مختلف مذاکراه با مقامات گردشگری هندوستان انجام خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: شرکت‌های گردشگری خراسان رضوی با شرکت‌های گردشگری هندی مرتبط خواهند شد و در زمینه جذب گردشگر از هند همکاری خواهند کرد.
او یاد آورشد: در برنامه جذب گردشگر از هندوستان، تنها زیارت مدنظر نیست بلکه توزیع این گردشگر بین شهر‌های دیگر استان مد نظر است.
مکرمی فر گفت: در ۲۸ شهرستان ظرفیت اقامت وجود دارد و آژانس‌ها نیز فعال اند و برای جذب گردشگر و همکاری با آژانس‌های گردشگری هند آماده همکاری هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که خراسان رضوی ظرفیت جذب گردشگر با سطوح مختلف درآمدی را دارد، تصریح کرد: وجود بیش از ۲۶۰۰ تاسیسات گردشگری، شامل؛ شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی، هتل، هتل آپارتمان، متل؛ خانه مسافر، اقامتگاه بوم گردی و مجتمع رفاهی بین راهی است.
وی افزود: امیدواریم با همکاری وزارت امورخارجه شاهد حضور مشتاقان بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) درمشهد باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر ضرورت برقراری پرواز مستقیم از شهر‌های مختلف هند به مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به این که شرایط اقامت مطلوب در مشهد فراهم است، در صورتی برقرار پرواز مستقیم جذب زائر و گردشگر از این کشور تسهیل می‌شود.
هم چنین علی چگنی سفیر ایران در هند به شرایط اقتصادی و اجتماعی هند اشاره کرد و گفت: جمعیت هند حدود یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون نفر است که ۲۵۰ میلیون نفر مسلمان و ۵۰ میلیون نفر نیز شیعه هستند.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ هند اقتصاد چهارم جهان شده و نرخ تورم در این کشور ۴ درصد و بالاترین نرخ رسد اقتصادی ۷.۴ درصد است.
او به سابقه تاریخی و ارتباطات فرهنگی بین هند و خراسان اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی و مشهد برای جذب زائر و گردشگر از هند در اولویت قرار دارد و مستعد‌ترین استان برای جذب گردشگر از این کشور، خراسان رضوی است.
چگنی به ظرفیت‌های اقتصادی هند اشاره کرد و افزود: جمعیت هندی بازاری برای کالا‌ها و محصولات ایرانی است و در حال حاضر نیز برخی محصولات از جمله زعفران و خشکبار خراسان از طریق افغانستان به این کشور وارد و مورد مصرف مردم هند قرار می‌گیرد.
او تاکید کرد: هند اقتصاد رقیب ما نیست بلکه اقتصاد مکمل ماست.
سفیر ایران در هند به تسهیل شرایط ورود هندی‌ها به ایران اشاره کرد و یادآورشد: دریافت ویزای ایران توسط هندی‌ها طی یک سال گذشته ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است و با افزایش ورود هندی‌ها به ایران، خود هندی‌ها مبلغ شرایط فرهنگی، اجتماعی و گردشگری ایران شده اند.
گفتنی است: در این جلسه برقراری پرواز‌های مستقیم از برخی شهر‌های هند به ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت