امید به بازنگری حقوق کارگران | دستمزد کارگران فقط برای ۱۱ روز در ماه کفاف می‌دهد

طنین همتی| شهرآرانیوز، افزایش حقوق و تجدیدنظر در آن از خواسته‌های جامعه کارگری در نیمه دوم سال بوده است، زیرا دستمزد جامعه کارگری با تورم موجود و افزایش هزینه‌های مسکن و درمان کفاف گذران زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.
قول کاهش تورم و متعادل‌سازی قیمت کالا‌های اساسی از سوی دولتمردان زمان‌بر است و در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار مهار گرانی را داشت.
جدول‌های زیر نشان می‌دهد سبدی تقریبا واقعی که برمبنای محاسبه قیمت غذا نرخ‌گذاری شده است، در شهریور ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان رسیده است. سبد معیشت خانوار‌های کارگری در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ که براساس داده‌های آماری بهمن‌ماه سال گذشته محاسبه شده بود، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان بود. با این حساب، در ۶ ماه نخست امسال هزینه‌های حداقلی زندگی ۵۸/۸۵ درصد افزایش داشته است؛ نزدیک به ۶۰ درصد افزایش در هزینه‌های زندگی فقط در ۶ ماه! (مرکز آمار ایران)

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز دراین‌باره اظهار کرد: براساس واقعیت‌های موجود، گذران زندگی کارگران این روز‌ها سخت شده است. قرار بود مجاری قانونی مثل شورای‌عالی کار جلسه تشکیل دهند و مباحث مربوط به دستمزد کارگر را مطابق برآورد هزینه‌های زندگی آن بررسی کنند. در همه جلسات قبل و بعد انتخاب دولت، کافی‌نبودن حقوق جامعه کارگری در مقابل هزینه‌های زندگی همیشه جزو دغدغه‌ها بوده است.

هادی ابوی گفت: دستمزدی که شورای‌عالی کار در نظر گرفته است، باتوجه‌به هزینه‌های اجاره مسکن و خوردوخوراک کارگر، فقط ده‌دوازده روز کفاف گذران زندگی کارگر را می‌دهد و کارگران در این برهه مشکلاتی اساسی دارند.
این فعال کارگری در ادامه اظهار کرد: با اینکه ۶ ماه دوم سال هم درحال سپری‌شدن است، ما همچنان ناامید نیستیم و تقاضای تشکیل جلسه شورای‌عالی کار را داریم. کارگران در حوزه درمان هم هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند. قول‌هایی دراین‌باره داده شده و وزارتخانه هم قول داده است که در حوزه بیمه تکمیلی، کارگران شاغل و بازنشسته را هم در نظر بگیرد. رسیدگی به این موضوع کمک شایانی به هزینه‌های درمان این قشر می‌کند.
وی ادامه داد: اقدامات اولیه خوبی برای رسیدگی به مشکلات کارگران انجام شده، اما هنوز عملیاتی نشده است و به این زودی هم به ثمر نمی‌رسد. در بحث تأمین مسکن کارگری نیز اقدامات خوبی انجام و تصمیمات مناسبی گرفته شده است، اما خروجی این برنامه‌ریزی‌ها زمان‌بر است. محقق‌شدن این مباحث باعث می‌شود امیدبه‌زندگی کارگر بیشتر شود و امیدواریم این اقدامات هرچه سریع‌تر اجرا شود.
به‌گفته ابوی، در حوزه اجرا درخواستمان از دولت این است که حضور و مشارکت تشکل‌های کارگری را در تصمیم‌گیری‌هایش در نظر بگیرد، چون ما بیشتر با مشکلات جامعه کارگری در ارتباطیم.