مسئول گران‌فروشی کیست؟!

صادق شیبانی
خبرنگار شهرآرا محله

تغییر قیمت‌ها در کشور ما داستان عجیب و پیچیده‌ای دارد. بگذریم از اینکه افزایش قیمت‌های سرسام‌آور تبدیل به یک اتفاق روزانه شده و دیگر غافلگیرمان نمی‌کند یا نوسانات ارز و طلا به امری عادی تبدیل شده‌ است، اما این وسط گران‌فروشی برخی کالاهای تولیدی که باید بر اساس برچسب قیمتی که روی آن‌ها درج شده است به فروش برسد، توجیهی ندارد. حالا اگر به فروشنده اعتراض کنید که «آقا چرا قیمت آب‌معدنی را بیشتر از قیمت روی آن می‌فروشی» و استثنائا آن روز دلار هم ارزان شده باشد، شک نکنید افزایش اجاره را بهانه می‌کند. اینکه همه در این آشفته‌بازار سعی می‌کنند ماهی خود را از آب گل‌آلود اوضاع اقتصادی صید کنند تا چه اندازه به باورها، فرهنگ و اعتقادات ما نزدیک است؟
بوستان کوهسنگی مشهد بعد از پارک ملت، پررفت‌وآمدترین بوستان شهر است که غرفه‌های مختلف غذا، خوراکی و بازی در آن پیش‌بینی شده است. اما گران‌فروشی این غرفه‌ها که توسط سازمان همیاری‌های شهرداری از سازمان میادین اجاره شده و بعد دوباره به متقاضیان اجاره داده شده‌ است، این روزها صدای همه را درآورده و تصویر بدی را در ذهن زائران و مسافرانی که به کوهسنگی می‌آیند ساخته است.


گران اجاره می‌کنیم، گران می‌فروشیم
مثل بیشتر اختلافاتی که هر طرف حق را به خود می‌دهند، غرفه‌داران بوستان کوهسنگی نیز مدعی هستند که غرفه‌ها را بیش از ارزش واقعی آن اجاره می‌کنند و بنابراین برای اینکه دخل و خرجشان با هم جور دربیاید، مجبورند محصولات خود را گران بفروشند. ظاهرا غرفه‌ها توسط سازمان همیاری‌ها اجاره داده می‌شود و همین عامل باعث افزایش بیش از حد اجاره‌بها شده‌ است.
اگرچه این اصلا بهانه خوبی برای گران‌فروشی نیست اما به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد و باید پذیرفت برخی پدیده‌ها و جریانات مثل حلقه‌های زنجیر به هم مربوط‌اند.


ریشه گران‌فروشی‌ها در بازار مصلی
حامد فخرآبادی، ناظر مقیم سازمان همیاری‌ها در کوهسنگی، می‌گوید: ریشه گران‌فروشی برخی غرفه‌ها را باید در بازار مصلی جست‌وجو کرد و به دنبال پاسخ این سؤال بود که چرا کلی‌فروش‌ها اجناس را بالاتر از قیمت درج شده روی کالا به مغازه‌دار می‌فروشند.
او می‌افزاید: فروشندگان بازار مصلی حتی حاضر به ارائه فاکتور نیستند و از این‌کار سر باز می‌زنند. غرفه‌داران کوهسنگی نیز ناچارند با قیمتی بالاتر از روی کالا، اجناس را بفروشند.
فخرآبادی منکر سوءاستفاده برخی شرایط موجود نیست و تصریح می‌کند: این وسط هستند کسانی که بدون هیچ دلیلی گران‌فروشی می‌کنند که بعد از شناسایی حتما با آن‌ها برخورد می‌شود.
ناظر مقیم سازمان همیاری‌ها در کوهسنگی، گران‌فروشی به بهانه اجاره‌بهای سنگین را غیرواقعی می‌خواند و اعلام می‌کند: اجاره‌بهای غرفه‌ها یا قیمت پیشنهادی از سوی متقاضی است یا با کمتر از ارزش واقعی آن واگذار می‌شود.
نکته جالب توجه اینجاست با اینکه گران‌فروشی و تخلف غرفه‌ها در بوستان کوهسنگی تقریبا از کسی پوشیده نیست و مردم به آن معترض هستند، اما همچنان ادامه دارد و تاکنون اقدامی برای آن نشده است.


شاکیان فراوانی داریم
مدیر بوستان کوهسنگی هم دراین‌باره می‌گوید: بیشترین مراجعه و شکایتی که دریافت می‌کنیم با موضوع گران‌فروشی و رعایت‌نکردن قیمت‌های مصوب است.
مهندس حمیدرضا ذکاوتی می‌افزاید: حتی شاهد بی‌احترامی به زائران و مجاورانی که به گران‌فروشی‌ها اعتراض داشتند نیز بوده‌ایم.
او در پاسخ به این سؤال که تابه‌حال چه اقداماتی از سوی مدیریت بوستان برای حل این مشکل انجام شده است، بیان می‌کند: در چندین نوبت به سازمان پارک‌ها تذکر داده و با غرفه‌داران برخورد شده است، در مواردی نیز مبلغی که در حق مراجعان اجحاف شده‌ است به آن‌ها برگردانده شده است.
مهندس ذکاوتی به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بعضی غرفه‌داران اقدام به فروش محصولاتی می‌کنند که ارتباطی با مجوز و پروانه کسب آن‌ها ندارد. برای مثال غرفه‌ای که مجوز فروش تنقلات و خوراکی دارد اقدام به فروش آش می‌کند که این تخلف است و مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد.
مدیر بوستان کوهسنگی اضافه می‌کند: در کنار گران‌فروشی‌های توجیه‌ناپذیر، نازیبایی غرفه‌ها و سد معبر از مشکلات دیگر ماست. رعایت‌نکردن این موضوع از سوی غرفه‌داران چهره ناپسندی را در محل غرفه‌ها شکل داده است و به‌رغم تذکرات پیاپی بازهم این مشکل برطرف نشده است.