بازنگری نظام ارائه خدمت در روستاها و سیستم گزینش بهورزان

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز خراسان رضوی، دکتر سعید نمکی امروز در همایش کشوری گرامیداشت مقام بهورز در مشهد با بیان اینکه نظام ارائه خدمات عمر زیادی دارد و باید بازنگری شود گفت: با توجه به تغییراتی که در هرم جمعیتی در شهرها و روستاها ایجاد شده و همچنین با در نظر گرفتن سایر تغییرات زندگی امروزی، نظام ارائه ‌خدمت نیز باید بازنگری شود.

وی ادامه داد: ملاک‌های تأسیس خانه‌ بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی در استان‌های مختلف، از الگوهای متفاوتی پیروی می‌کند و لذا باید مدل جدیدی برای این خدمات تدوین شود که برای هر استان با توجه به ویژگی‌های خدمات‌گیرندگان، عوامل جمعیتی، سطح سواد سلامت، وضعیت بیماری‌ها و سایر فاکتورهای سلامت، از سایر استان‌ها متفاوت خواهد بود.

وی از بهورزان به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت نام برد و گفت: برای ارتقای سطح دانش بهورزان و سیستم به کارگیری آنان، بازنگری و تغییراتی در راه است که امیدواریم در سال جاری یا سال آینده نهایی و عملیاتی شود.

وی همچنین از اولویت داشتن اجرای طرح‌های پیشگیرانه در وزارت بهداشت سخن گفت و یادآور شد: طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان، آغاز شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز ششم تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

دکتر نمکی اضافه کرد: در واکسیناسیون نیز سه واکسن روتاویروس، اچ‌پی‌وی و پنوموکوک از سال آینده به برنامه‌ واکسیناسیون اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی از تأسیس ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری در استان‌های عشایری نشین خبر داد و گفت: این تعداد خانه‌ بهداشت عشایری به اندازه ۱۰ تخت بیمارستانی هزینه ندارد اما بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از عشایر کوچ‌نشین و یکجانشین را پوشش می‌دهد.

وی در زمینه برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهورزان گفت: برای دفاع از بهورزان و خدمات آنان در همه‌ زمینه‌ها آماده هستیم و نمی‌گذاریم بهورزان عزیزمان که سطح اول خدمات در نظام سلامت هستند، احساس تنهایی کنند.

{$sepehr_mmedia_503_400_300}


منبع: صدا و سیما