نقش «مشاورورزشی» در باشگاه استقلال چیست؟| ابهام درباره نقش خسرو حیدری دراستقلال

گروه ورزش|شهرآرانیوز، پست «مشاور ورزشی» در حالی در چارت باشگاه استقلال گنجانده شده که مدیرعامل باشگاه استقلال بعد از صدور این حکم برای خسرو حیدری توضیحی درباره شرح وظایف «مشاور ورزشی» باشگاه استقلال به رسانه‌ها نداده است و مرجعی نیز برای ادای توضیحات کافی پیرامون اختیارات این پست وجود ندارد.

کمی قبل‌تر و در زمان مدیریت احمد مددی، مهدی پاشازاده به عنوان معاون ورزشی در باشگاه استقلال فعالیت می‌کرد که براساس چارت مدیریتی هر شخصی در چنین جایگاهی قرار داشت عملاً بعد از مدیرعامل تصمیم گیرنده باشگاه استقلال بود، اما دیدیم که به دنبال برکناری احمد مددی از باشگاه استقلال مهدی پاشازاده نیز از این سمت کنار گذاشته شد تا مشخص شود هرگز نمی‌توان روی اعتبار و ماندگاری این پست‌ها حسابی باز کرد.
 مصطفی آجورلو نیز با قدری تفاوت خسرو حیدری را به عنوان «مشاور ورزشی» این باشگاه برگزیده که به نظر می‌رسد به نوعی همسو با همان معاونت ورزشی باشد، اما نه در زمان مدیریت مددی و نه اکنون که حیدری از سوی آجورلو به این سمت منصوب شده درباره اینکه قرار است فرد مذکور چه اهدافی را در باشگاه دنبال کند و چه وظایفی بر دوشش محول شده، توضیحی داده نمی‌شود.
در باشگاه استقلال مشخص است که اعضای هیأت مدیره باید چه نقشی را بازی کنند و چه حیطه اختیاراتی دارند. وظیفه مدیرعامل نیز کاملاً روشن است و در سطوح پایین‌تر مأموریت معاون ارتباطات یا معاون بین‌الملل کاملاً تعیین شده است. در بخش فنی نیز حیطه اختیارات سرمربی و بازیکنان کاملاً تعریف شده است، اما برخی پست‌ها هستند که اساساً تعریف واضحی از حدود اختیارات آن‌ها وجود ندارد.
حال شاید در باشگاه‌های بزرگ اروپایی برای مثال کمیته فنی نقشی کلیدی در انتخاب مربی و بازیکنان داشته باشد و به نوعی به بازوی مهم مدیرعامل یا مالک باشگاه در بخش فنی بدل گردد  یا افرادی که حکم مشاور می‌گیرند شرح وظایف مخصوص به خود را داشته باشند، اما در باشگاه استقلال هرگز چنین پست‌هایی جدی گرفته نمی‌شود و حتی از افرادی استفاده می‌شود که کمترین سررشته‌ای در امور محوله ندارند و صرفاً به خاطر سابقه یا گاه محبوبیت صاحب برخی پست‌ها می‌شوند. البته برخی مدیران نیز با صدور احکام برای برخی پیشکسوتان به نوعی درصدد خاموش کردن موتور انتقاد آن‌ها از زیرمجموعه خود بوده‌اند و در عمل برنامه مهمی برای ایجاد چنین پست‌هایی نداشته‌اند.
مصطفی آجورلو نیز با ایجاد این شعبه جدید کاری در باشگاه استقلال ظاهراً قدم در راه مدیران سابق گذاشته، چون نه خسرو حیدری سابقه مدیریت ورزشی دارد که اکنون بتواند کار مشاور ورزشی باشگاه استقلال را به خوبی انجام دهد و نه حتی در باشگاهی به عنوان مربی فعالیت کرده که صاحب تجربه فنی باشد.
خسرو حیدری را بعد از پایان دوران فوتبالش گاه در برخی برنامه‌های تلویزیونی رؤیت کردیم که به عنوان کارشناس ایفای نقش کرد که البته در انجام این مسئولیت نیز موفقیتی نداشت و او را هرگز چهره‌ای مسلط و باتجربه در بیان مسائل فنی ندیدیم.
حال شاید حضور حیدری به عنوان بخشی از پازل تقویت باشگاه استقلال از سوی آجورلو بتواند در کوتاه مدت موفقیت‌آمیز باشد، اما تا زمانی که روشن نشود، نقش افراد در چنین پست‌هایی در باشگاه استقلال چیست و مهم‌تر اینکه پست‌های مورد نظر همیشگی و پایدار نباشند، نمی‌توان امیدی به اثرگذاری مشاوران و معاونانی در این سطح در باشگاه استقلال داشت و باید این قبیل تصمیم‌ها را در زمره تصمیم‌های تبلیغاتی دانست.
ناگفته نماند که پیشکسوتان استقلال نیز باید تکلیف‌شان را با خودشان خیلی زود مشخص کنند و بدانند که می‌خواهند در دوران پسا فوتبال به عنوان مربی فعالیت کنند یا به پست‌های مدیریت رسوخ کنند که البته لازم است برای موفقیت در هریک از این امور سال‌ها کسب تجربه شود تا به بازدهی مناسب برسد.