تزریق واکسن کرونا درخراسان‌رضوی از مرز ۷ میلیون دُز گذشت

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ وزارت بهداشت دیروز گزارش واکسیناسیون کرونای استان‌ها تا ۱۹ آبان را منتشر کرد و براساس این آمار، بیش از ۷ میلیون دز واکسن در خراسان‌رضوی تزریق شده است که ۶۴ درصد مردم دز اول و ۴۴ درصد هم هردو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند تا دست‌کم اوضاع استان از نظر واکسیناسیون مناسب باشد.

اما آن‌طور که مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می‌گویند، نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از کسانی که باید نوبت دوم واکسن را دریافت کنند، به‌دلیل واکسن‌هراسی و تبلیغات سوء برخی رسانه‌ها درباره کیفیت واکسن‌های موجود و... هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با تشریح آخرین وضعیت واکسیناسیون در مشهد گفت: ۸۲ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نوبت اول و ۵۵ درصد هم هردو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.

البته یکی از دلایلی که وضعیت دز دومی‌های مشهد در حدود ۵۰ درصد ثابت مانده، این است که ۲۵۰ هزار نفر از کسانی که نوبت تزریق نوبت دوم آن‌ها فرارسیده است، به‌دلیل واکسن‌هراسی و برخی تبلیغات سوء علیه واکسن‌های موجود در ایران و دلایل دیگر، برای تزریق مراجعه نمی‌کنند.

محمد پهلوان‌کاشی با اشاره به متغیربودن میزان بستری‌ها و کرونامثبت‌ها ادامه داد: وضعیت کرونا در مشهد با شیب کم روبه‌افزایش است و در روز‌های گذشته شاهد افزایش نسبی در مراجعات سرپایی بودیم، اما بستری‌ها با روز‌های قبل تفاوت چندانی نداشته است.

وی تصریح کرد: دریافت هردو دز واکسن تا ۸۰ درصد مانع مرگ‌ومیر و بستری می‌شود و حتی دز اول واکسن هم حدود ۳۰ درصد ایمنی در افراد ایجاد می‌کند.