آنچه برای شهروندان مهم است

شاید برای شهروندان خیلی فرق نکند چه گروه یا جریان سیاسی سر کار هستند و به اصطلاح قدرت را دراختیار دارند. برای آن‌ها مهم است که کارشان اصولی، منطبق بر قانون، در اسرع وقت، به بهترین شکل و با کمترین هزینه انجام گیرد.

اکنون انجام امور اداری شهروندان در شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها بدون دغدغه و به تعبیر عامیانه‌تر بدون مصیبت‌های فرسایشی بروکراسی ادارات از نگاه خیلی از آن ها، تقریبا بعید به نظر می‌رسد و از همین نظر، میزان نارضایتی دریافت کنندگان خدمات شهرداری‌ها نسبت به سایر سازمان‌های دولتی و عمومی در کشور بیشتر است؛

البته این فراوانی گاه به دلیل تنوع و تکثر خدمات شهرداری هاست یا اینکه سروکار مردم با این نهاد، بیشتر از سازمان‌های دیگر است و به همین دلیل مشکلات و کاستی‌های آن بیشتر به چشم می‌آید، ولی این واقعیت هم انکارنا پذیر است که هنوز کیفیت بخش درخورتوجهی از روند اداری و فرایند‌های جاری در سیستم مدیریت شهری تا رسیدن به نقطه استاندارد و مطلوب، فاصله زیادی دارد.

در چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت ویژگی‌های «یکپارچه، روان، دسترس پذیر و کرامت محور» در بند کالبد شهری بیان شده است. اگر قرار است این مهم در عمل تحقق یابد، هوشمندسازی فرایند‌ها و روند رفع نیاز مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون قوانین دست وپاگیر ضرورت دارد. هرشهروندی که احساس نارضایتی داشته باشد، حتی اگر این احساس از لحاظ جنبه بیرونی بجا و منطقی

هم نباشد، در فرایند اداره شهر اهمیت دارد و باید بدان پرداخته شود؛ چون اصولا فلسفه شکل گیری سازمان‌های عمومی چیزی جز خدمت حداکثری به مردم و ایجاد رفاه و آرامش برای آن‌ها نیست، پس موضوع رضایتمندی آن‌ها فارغ از سایر مسائل نیز اصالت و اهمیت دارد.

علاوه بر نکاتی که از نظر اصلاح و بهبود «تقنین، رویکرد، ساختار، راهبرد و اجرا» در سیستم مدیریت شهری برای روان سازی و کرامت محوری خدمات دهی به شهروندان باید به آن توجه شود، مقوله فرهنگ سازمانی و نگرش آحاد کارکنان در این مقوله نیز مهم است.

گاهی به دلیل سختی کار و ماهیت شبانه روزی بودند خدمات شهری، امور فرسایشی می‌شود و ناخودآگاه خدمات دهنده، این امر را به دریافت کننده خدمات انتقال می‌دهد و نتیجه آن سبب ایجاد خلل در روند خدمت رسانی و به دنبال آن بروز نارضایتی می‌شود. تازه گردانی روحی و جسمی کارکنان ابرسازمان شهرداری از طریق به کارگیری اصول علمی، آموزشی و رفاهی به صورت مستقیم در کیفیت خدمت رسانی اثرگذار است.