تبخال درمان شدنی است؟

به گزارش شهرآرانیوز. دکتر علی ابراهیمی با اشاره به شیوع تبخال در بسیاری افراد گفت: ویروس تبخال در بدن بیشتر افراد از همان دوران کودکی وجود دارد و برخی مواقع خود را بصورت ضایعاتی بر روی لب نشان می‌دهد.

وی افزود: این ویروس بصورت نهفته در پایانه‌های عصبی باقی می‌ماند و در شرایط خاصی مانند استرس شدید، تب، بیماری، تماس با آفتاب، تزریق ژل‌های زیبایی به لب، اقدامات دندانپزشکی و ... بر روی لب ظاهر می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: برخی تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی هم می‌تواند موجب فعال شدن این ویروس شده و ضایعاتی بر روی لب ایجاد کند.

وی افزود: تبخال عمدتا بصورت دانه‌های آبدار و بصورت گروهی روی یک نقطه از لب ایجاد می‌شود و قبل از ایجاد آن فرد احساس خارش، سوزش و سوزن سوزن شدن در ناحیه مربوطه را دارد.

ابراهیمی گفت: این احتمال است که به ندرت در برخی موارد تبخال روی گونه و سایر قسمت‌های بدن یا صورت نیز بروز کند.

این متخصص پوست و مو در خصوص نحوه آلودگی افراد به ویروس تبخال گفت: تقریبا عمده افراد حامل این ویروس هستند و زمانی که ظروف غذای مشترک استفاده کرده و یا بزرگتر‌ها کودکان را می‌بوسند، این ویروس به افراد منتقل می‌شود.

ابراهیمی گفت: در برخی افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا شرایط زندگی‌شان با استرس بیشتری همراه است، تبخال‌ها مرتبا عود کرده و وسعت و شدت آن‌ها بیشتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تبخال‌ها به خودی خود بعد از یک هفته تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند، گفت: در برخی موارد شدید برای افراد دارو‌های موضعی تجویز شده و در موارد شدیدتر از دارو‌های خوراکی استفاده می‌شود.

ابراهیمی گفت: در افرادی که در دفعات زیاد تبخال می‌زنند، از برخی دارو‌ها جهت پیشگیری از بروز و عود کردن تبخال استفاده می‌شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه تبخال هیچ درمان قطعی ندارد، گفت: این ویروس در پایانه‌های عصبی همیشه هستند و با هیچ دارویی رفع نمی‌شود و تنها با پرهیز از استرس می‌توان از بروز و عود آن جلوگیری کرد.

منبع: ایسنا