شیوه جدید پلی‌آف جام‌جهانی در قاره اروپا| خطر حذف بیخ گوش ایتالیا و پرتغال

به گزارش شهرآرانیوز؛ با پایان مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا، صعود تیم‌های صربستان، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند، کرواسی، انگلیس و آلمان به جام‌جهانی قطعی شده است. پرتغال، سوئد، ایتالیا، ولز، جمهوری چک، اسکاتلند، اتریش، ترکیه، روسیه، لهستان و مقدونیه‌شمالی نیز در پلی‌آف حاضر خواهند بود. غیر از ۱۰ تیم دوم گروه‌ها، اتریش و جمهوری چک نیز از طریق لیگ ملت‌های اروپا سهمیه پلی‌آف جام‌جهانی را کسب کردند.

پلی‌آف گروهی می‌شود!

مسیر پلی‌آف اروپا برخلاف ادوار گذشته به‌صورت یک پلی‌آف رفت‌و‌برگشت برگزار نمی‌شود و تیم‌ها در این دوره نسبت به گذشته مسیر به‌مراتب سخت‌تری دارند. ۱۲ تیم حاضر در پلی‌آف، به ۳ گروه چهار‌تیمی تقسیم می‌شوند؛ اما به‌صورت گروهی با یکدیگر مسابقه نمی‌دهند. در هر گروه، مسابقات به شکل چهارجانبه حذفی و با تک‌بازی برگزار می‌شود. تیم‌های پیروز تک‌بازی نیمه‌نهایی در گروه‌های سه‌گانه، راهی فینال تک‌حذفی می‌شوند و هر تیمی که فینال را ببرد، به جام‌جهانی‌۲۰۲۲ راه می‌یابد. این اولین‌بار است که پلی‌آف اروپا با چنین شکل پیچیده‌ای برگزار می‌شود.

پلی‌آف مسیر A‌از ۲ نیمه‌نهایی بازی شماره‌یک و بازی شماره ۲ تشکیل شده است که برندگان این بازی‌ها به فینال A‌می‌رسند. پلی‌آف مسیر B‌از ۲ نیمه‌نهایی بازی شماره ۳ و بازی شماره ۴ تشکیل شده که برندگان این بازی‌ها به فینال B‌راه می‌یابند و پلی‌آف مسیر C‌نیز از ۲ نیمه‌نهایی بازی شماره ۵ و بازی شماره ۶ تشکیل شده است که برنده‌شان به فینال C‌می‌رسد. برنده هر فینال نیز راهی جام‌جهانی خواهد شد. میزبان فینال‌های B,A‌و C از طریق قرعه‌کشی مشخص می‌شود.

۵‌آذر، قرعه‌کشی بازی‌ها

قرعه کشی پلی‌آف جام‌جهانی‌۲۰۲۲ در قاره اروپا، روز ۲۶‌نوامبر‌۲۰۲۱ (۵‌آذر‌۱۴۰۰) ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود و ۱۲ تیم راه‌یافته، حریفان خود را می‌شناسند. نیمه‌نهایی‌ها در روز‌های ۴‌و‌۵‌فروردین‌۱۴۰۱ و فینال‌ها در روز‌های ۸‌و‌۹‌فروردین‌۱۴۰۱ برگزار خواهند شد.

شیوه سیدبندی و قرعه‌کشی مسابقات

نحوه سیدبندی و قرعه‌کشی مسابقات پلی‌آف، براساس نتایج تیم‌ها در دور مقدماتی رقم می‌خورد، نه رده بندی فیفا. ۶ تیم دوم مقدماتی که بیشترین امتیاز را داشته باشند، در سید‌یک و ۴ تیم مقدماتی که امتیاز کمتری دارند، به‌همراه دو‌تیمی که از لیگ ملت‌های اروپا اضافه می‌شوند، در سید ۲ قرار می‌گیرند. مزیت سید‌یک‌بودن، میزبانی در بازی نیمه‌نهایی است؛ اما میزبان فینال بر اساس قرعه مشخص می‌شود.

این نحوه سیدبندی با توجه به پنج‌تیمی‌بودن ۵ گروه، ناعادلانه نیست؛ چرا‌که امتیازات کسب‌شده تیم‌های دوم گروه‌های شش‌تیمی مقابل تیم آخر گروه، محاسبه نمی‌شود و در‌واقع تمام گروه‌ها، پنج تیمی محاسبه می‌شوند. ایتالیا، پرتغال، روسیه، اسکاتلند، سوئد و ولز قطعا با یکدیگر در نیمه‌نهایی بازی نخواهند کرد و میزبان خواهند بود. اوکراین به‌خاطر مسائل سیاسی، در پلی‌آف با روسیه برخورد نخواهد کرد.

کابوس حذف برای ایتالیا و پرتغال

ایتالیا و پرتغال، مطرح‌ترین تیم‌هایی هستند که خطر راه‌نیافتن به جام‌جهانی‌۲۰۲۲ را به شکلی جدی حس می‌کنند. درست است که ایتالیا و پرتغال با حضور در سید‌یک، در نیمه‌نهایی با یکدیگر برخورد نمی‌کنند، اما از‌آنجا‌که رده‌بندی فیفا در قرعه‌کشی نقشی ندارد، این احتمال وجود دارد که ایتالیا و پرتغال با یکدیگر هم‌گروه شوند و در فینال احتمالی با یکدیگر مصاف دهند. در صورت هم‌گروه‌شدن ایتالیا و پرتغال، قطعا یکی از این ۲ تیم پرستاره را در جام‌جهانی قطر نخواهیم دید.