دستور پخت یک خورش گیلانی خوشمزه (ترش واش)

به گزارش شهرآرانیوز، شهرت غذا‌های شمالی به سبزی‌های متنوع محلی‌ای است که در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، مانند ترش‌واش که خورشی خوشمزه و پرطرف‌دار از خطه گیلان است و اگر کسی یک بار آن را امتحان کرده‌باشد، مشتری همیشگی‌اش خواهد شد. شما می‌توانید سبزی خشک‌شده ترش‌واش را در سفر‌هایی که به شمال دارید بخرید یا از سبزی‌های مشابه و هم‌خانواده آن در همین‌جا استفاده کنید. با سبزی ترش واش می‌توان انواع غذا‌هایی مانند: ترش واش قاتق، آبکی، غورابه، بویا قاتق و… پخت. این سبزی به دو صورت خودرو و پرورشی نیز می‌باشد. نگهداری سبزی ترش واش کمی مشکل است، اما با این حال در فصل سبزی ترش واش می‌توانید این غذای خوشمزه را آماده سازی کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مناسب برای: ۴ نفر

زمان تهیه: ۱۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورش ترش واش

سبزی ترش‌واش: ۵۰۰ گرم
بادنجان: ۴ عدد
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
مرغ: ۴ تکه
پیاز: یک عدد
سیر: ۵ یا ۶ حبه
رب انار: یک قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آب نارنج و روغن: به میزان لازم
آب: ۲ تا ۳ پیمانه

روش تهیه

پوست بادنجان‌ها را بگیرید و از طول نصف و در مقدار کمی روغن سرخ کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم حلقه‌حلقه و سرخ کنید و کناری بگذارید.

درون تابه‌ای مقداری روغن بریزید و تکه‌های مرغ را که با نمک و ادویه مزه‌دار کرده‌اید، سرخ کنید و از روغن بکشید. سپس پیاز‌ها را نگینی ریز خرد کنید و همراه با سیر رنده‌شده تفت بدهید.

رب انار را به پیازداغ اضافه کنید و تفت بدهید تا طعم خامی آن گرفته‌شود. حالا سبزی ترش‌واش و تکه‌های مرغ را که سرخ کرده‌اید به آن اضافه کنید. یکی دو لیوان آب داخل ظرف بریزید و بگذارید بپزد.

یک ربع تا نیم ساعت آخر پخت، بادنجان‌ها و گوجه‌هایی را که سرخ کرده‌اید به خورش اضافه کنید تا طعم خورش را به خود بگیرند.

خورش که جا افتاد و به روغن نشست، آن را بچشید و نمک و فلفلش را بنابر ذائقه خود اندازه کنید. سپس آب نارنج را به آن اضافه کنید.

فوت آشپزی

*به جای رب انار می‌توان از رب گوجه‌فرنگی و به جای آب نارنج از آب‌غوره استفاده کرد.

*برای گرفتن تلخی بادنجان‌ها، قبل از پخت، آن‌ها را نیم ساعتی نمک‌سود کنید. بعد آب بکشید و بگذارید خشک شوند.

*سبزی ترش‌واش شامل سبزی‌های محلی مانند ترش‌واش، ترشک، خالواش، چوچاق، گشنیز، نعنا، چغندر و سیر است. سبزی را پس از شستن، باید خوب ریز و ساطوری و مانند سبزی قورمه‌سبزی سرخ کنید.

 

ترش واش