مدیرکل اداره اتباع: بیش از ۱۲۰هزار نفر از اتباع دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ گفته می‌شود استقرار بیشترین اتباع غیرقانونی در کشور، به دلیل فراهم بودن شرایط و بازار کار بهتر، به تهران اختصاص دارد، بنا به اظهارات مدیرکل امور مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی، مشهد نیز از این موضوع مستثنا نبوده و بعد از تهران و قم در جایگاه سوم استقرار اتباع غیرقانونی کشور قرار گرفته است.

آذر سال ۱۳۹۸ مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان اینکه حدود ۵/۱ میلیون نفر پناهنده مجاز در کشورمان زندگی می‌کنند، گفت: تقریبا ۲میلیون نفر پناهنده به‌صورت غیرمجاز در کشور داریم که یک‌میلیون نفر از آن‌ها تبعه افغانستانی هستند.

مهدی محمودی در گفتگو با همشهری و با اعلام این خبر، افزود: بیشترین اتباع و مهاجران کشورمان افغانستانی هستند و ما نیز همواره تلاش می‌کنیم تا از ورود اتباع غیر مجاز به کشورمان جلوگیری کنیم و اگر مورد یا مواردی مشاهده کنیم، آن‌ها را به اردوگاه مهاجران منتقل می‌کنیم و پس از چندروز به کشورشان برمی‌گردانیم.

شناسایی اتباع غیرمجاز برعهده نیروی انتظامی است

در این‌باره مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی گفت: بیشترین آمار حضور اتباع غیرمجاز در کشور در وهله اول مربوط به تهران است و بعد از آن شهر‌های قم و مشهد قرار دارند.

محمدتقی هاشمی در گفت‌گو با خبرنگار ما و با اعلام این خبر، افزود: درحقیقت مشهد جایگاه سوم تخصیص اتباع غیرمجاز کشور را دارد.

وی تأکید کرد: نحوه شناسایی اتباع غیرمجاز بدین‌گونه است که نیروی انتظامی باید این افراد را شناسایی و به اداره‌کل اتباع معرفی کند. در مرحله بعد و پس از شناسایی این افراد، ما به بازگرداندن آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

تمدیدنشدن روادید برخی افغانستانی‌ها

وی درباره تعداد اتباع افغانستانی غیرمجاز در شهر مشهد نیز گفت: بعد از حوادث افغانستان تعدادی از افغانستانی‌هایی که با داشتن روادید به مشهد آمده بودند، برای تمدید روادیدشان اقدام نکردند و در شهر ماندگار شدند.

وی بیان کرد: طبق قانون، این افراد باید به کشور خود بازگردانده شوند، اما متصدی این کار ما نیستیم. این گروه نیز دوباره باید توسط نیروی انتظامی شناسایی و به ما معرفی شوند، سپس به طرد این افراد اقدام شود.

واکسیناسیون دز دوم بیش از ۱۲۰ هزار نفر از اتباع

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد از اتباع استان دربرابر کرونا واکسینه شده‌اند، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۹۳ هزارو ۲۲ نفر از اتباع دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

هاشمی بیان کرد: تعداد اتباعی که دز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند، حدود ۱۲۱ هزارو ۸۴۳ نفر ثبت شده است.