زخمی دیگر بر تن رنجور گلستان | پاسداشت طبیعت یا تخریب طبیعت؟

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ چند روزی از آغاز جشنواره «هزار رنگ» استان گلستان می‌گذرد و هر روز ویدیو‌ها و تصاویر جدیدی از این جشنواره پر حاشیه منتشر می‌شود. «هزار رنگ» به پاییز جنگل‌های استان گلستان اشاره دارد و یادآور جلوه باشکوه طبیعت، در این فصل است. پاییز در استان گلستان رنگ وبوی دیگری دارد و زیبایی و حال وهوای آن کم نظیر است. محل برگزاری این جشنواره، اما همان موضوعی است که موجب رنجش دوست داران محیط زیست در هفته‌های اخیر شده است و با وجود اعتراض‌های گسترده و شکل گیری پویش‌های مردمی، تغییری در برنامه حاصل نشد.

حالا روزانه هزاران نفر راهی جنگل در معرض آسیب «النگدره» شهر گرگان و محل برگزاری این جشنواره می‌شوند و همه این‌ها در حالی است که اکوسیستم منطقه، در چند سال اخیر؛ با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند. صد‌ها صندلی در فضای رشد گیاهان و روی خاکی که مملو از جوانه و نهال زنده است، تعبیه شده و بلندگو‌های عریض و طویل محل برگزاری جشنواره را احاطه کرده اند.

دوست داران محیط زیست اگرچه پیش‌تر درخواست عبور و مرور بازدیدکنندگان بدون خودرو را داشته اند، اما امروز در پیش و خم جنگل، روزانه صد‌ها خودرو در حال تردد است و زخمی به زخم‌های بی شمار النگدره اضافه می‌کنند. هر گوشه از این جنگل آتشی برپاست و زباله‌ها لابه لای درختان به چشم می‌خورد. جمعیت چند هزار نفری هر روز روی جوانه‌های زیر خاک، گذر می‌کند و حجم زیاد آلودگی صوتی و آلودگی آب وهوایی، حیوانات ساکن جنگل را فراری داده است.

حاضران در این جشنواره، از افزایش بی سابقه ته سیگار‌های رها شده در محیط می‌گویند و بدنیست بدانید که آلاینده‌هایی نظیر ته سیگار، تأثیر زیادی در کاهش رشد گیاهان و مسمومیت حیوانات دارند. النگدره مهد درختان انجیری، بلوط و ممرز استان زیبای گلستان است و این گونه‌های گیاهی از اهمیت و ارزش زیادی برای منطقه برخوردارند. هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و پوشیده شدن جنگل با برگ‌های پاییزی و شاخه‌های خشک درختان، آمار آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها بالا می‌رود و آتش سوزی جنگل‌های استان گلستان نیز از چندماه پیش آغاز شده است.

اگر سابقه حضور در گلستان و در فصل پاییز را داشته باشید، شب هنگام سرخی آتش‌های پراکنده در تاریکی جنگل و بر دامنه کوه‌ها توجه تان را جلب خواهد کرد و روز‌ها غبار و دود حاصل از سوختن، آسمان را می‌پوشاند. در همه این سال ها، با رسیدن فصل پاییز؛ هنوز هم شمار آتش سوزی‌های گلستان از حساب خارج می‌شود و کاش در جشنواره‌هایی نظیر هزار رنگ، که بهانه شان پاسداشت طبیعت است؛ جور دیگری به اهمیت نگهداری از این میراث چند هزار ساله سبز، پرداخته می‌شد.