نرم‌افزار‌های شهرداری مشهد یکپارچه می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حسین حسامی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر درباره یکپارچه‌سازی نرم‌افزار‌های شهرداری مشهد، اظهار کرد: در شهرداری حدود ۱۱۱ سامانه نرم‌افزاری داریم که خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه هزینه پشتیبانی و نگهداری این سامانه‌ها در سال حدود ۱۸ میلیاردتومان است، گفت: یکی از نگاه‌های کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر، تبدیل هزینه‌ها به درآمد، آن‌هم درآمد‌های پایدار و کارآمد است.

براین اساس باید به سراغ طرح‌هایی برویم که هزینه‌ها را بکاهد و درآمد‌ها را افزایش دهد. حسامی افزود: در بحث سامانه‌ها، شاهد توسعه‌های سلیقه‌ای هم هستیم. گاه دوایر اجرایی در شهرداری مشهد برای اقدامی خاص درخواست سامانه می‌کنند، درصورتی‌که این موارد ممکن است یکپارچه نبوده و ارتباطات و تعاملات مناسبی نیز نداشته باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری مشهد و سازمان فاوا در حوزه نرم‌افزاری، هوشمندسازی و شهر الکترونیک در کشور پیشرو است و تجارب بسیار خوبی دارد، گفت: نرم‌افزار‌ها و سامانه‌های به‌روزی که در کل کشور، حتی پایتخت استفاده می‌شود، ابتدا در مشهد تجزیه و تحلیل و کدنویسی شده و زیر بار اجرا رفته و مشهد پرچم‌دار این حوزه است.

حسامی افزود: از طرح ارائه‌شده در جلسه علنی که به تصویب رسید، می‌توان نگاه ایجاد درآمد و کاهش هزینه هم داشت. مشهد از تجارب ارزشمندی برخوردار است و می‌توان آن را به دیگر کلان‌شهر‌های کشور در قالب بسته نرم‎‌افزاری مدیریت‌شهری صادر کرد.

وی اظهارکرد: براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری مکلف شده است در راستای یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری، ارتقای پدافند غیرعامل و کسب درآمد پایدار در این حوزه، به ارایه لایحه حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از لازم الاجراشدن مصوبه با رویکرد‌هایی مشخص اقدام کند.