کارشناس گردشگری منطقه ۳ شهرداری:
رویداد‌های فرهنگی عامل افزایش ماندگاری زائر است
مغربی
خبرنگار شهرآرا محله
آرامگاه باغ نادری، موزه‌های راه‌آهن و علوم طبیعی، آرامگاه خواجه ربیع و بوستان‌های بزرگ از جمله «بهار» بخشی از موقعیت‌های گردشگری محدوده منطقه ۳ شهرداری به شمار می‌رود. در این شماره دقایقی با کارشناس گردشگری شهرداری منطقه ۳ گفتگو کردیم و موقعیت‌های گردشگری این منطقه را با وی بررسی کردیم.
فاطمه رستمی در ابتدای این گفتگو به فعالیت گروه‌های مردمی در بخش گردشگری منطقه ۳ اشاره کرد و گفت: گروه‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های منطقه ۳ بیشتر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و در همین زمینه‌ها اشتغال‌زایی صورت گرفته است به عنوان مثال در جاده سیمان شیشه‌گری، سنگ‌تراشی و... مشغول به فعالیت هستند.
کارشناس گردشگری منطقه ۳ در ادامه افزود: همچنین به علت زیرساخت‌های نامناسب گردشگری در این منطقه بعضی گروه‌های مردمی و حتی سرمایه‌گذاران گرایش بیشتری به فعالیت در دیگر مناطق دارند.
رستمی درباره مهم‌ترین فعالیت‌های خود در حوزه گردشگری گزارشی ارائه داد و گفت: برپایی ایستگاه‌های استقبال از زائران در مبادی ورودی راه‌آهن (بهار ۹۸) و جاده کلات و راه‌آهن (دهه آخر صفر) و اسکان زائران در سالن‌های اسکان اضطراری در مناسبت‌های خاص (بهار- دهه کرامت و دهه آخر صفر) را در کارنامه امسال خود داریم که رضایت زائران امام مهربانی‌ها را به همراه داشته است.
کارشناس گردشگری منطقه در همین بخش ادامه داد: برگزاری تور‌های گردشگری در مناسبت‌های مختلف، اعزام شهروندان به حرم مطهر و پیگیری احیا و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را انجام داده‌ایم.
وی درباره برنامه‌های در حال اجرای این حوزه گفت: پیگیر احداث ایستگاه استقبال از زائر در راه‌آهن هستیم در حال حاضر در مرحله تعیین پیمانکار هستیم و طراحی و مطالعات شهری و اعتبار موردنیاز پیگیری شده و خداراشکر نتیجه خوبی داشته است.
این کارشناس شهرداری درباره اهداف آینده حوزه گردشگری منطقه ۳ گفت: برگزاری رویداد‌های فرهنگی و تاریخی می‌تواند در افزایش زمان ماندگاری سودمند زائران و گردشگران مؤثر واقع شود، بنابراین در اولویت منطقه، شناسایی و تعریف بسته‌هایی منطبق بر ظرفیت‌های گردشگری است تا درنهایت به هدف اصلی که ایجاد جذابیت بیشتر و توسعه گردشگری در منطقه است، دست یابیم.
وی افزود: پیگیر ایجاد و احیای اماکن گردشگری به ویژه احداث پارک موضوعی کودک گردشگر در منطقه هستیم. در این زمینه باید سرمایه‌گذار‌های معنوی و مالی شهر شناسایی شوند و برای این سرمایه‌گذاران مشوق‌هایی ایجاد شود.
رستمی در ادامه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ۳ شهرداری اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح‌های آماده‌سازی در حال اجرا در منطقه (طرح‌های آماده‌سازی اراضی سیس‌آباد، شاملو و چاهش) جمعیت ساکن در منطقه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. افزایش جمعیت ساکن در سال‌های آتی به‌واسطه وجود اراضی آماده‌سازی ازجمله فرصت‌هاست.
وی به اراضی آماده‌سازی شده شاملو، سیس‌آباد و چاهش اشاره و بیان کرد: اراضی آماده‌سازی در منطقه به‌واسطه کاربری‌ها و عملکرد‌های متنوع خدماتی (آموزشی، فرهنگی، مذهبی، فضای سبز، درمانی، ورزشی و...) ازجمله پتانسیل‌های توسعه منطقه به‌شمار می‌آیند. مساحت درخورتوجه اراضی بایر در منطقه و امکان بارگذاری عملکرد‌های متنوع در آن با توجه به وضع موجود اراضی در منطقه ۳ و مساحت درخورتوجه اراضی بایر امکان بارگذاری عملکرد‌ها و کاربری‌های متنوع وجود دارد.
رستمی دسترسی مناسب و مجاورت با سایت تفریحی گردشگری سپاد را ازجمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش گردشگر دانست و در همین زمینه ادامه داد: مجاورت منطقه ۳ با سایت تفریحی گردشگری سپاد فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های هم‌راستا با فعالیت‌های موجود است.
وی در پایان گفت: محدوده وسیعی از شهرداری منطقه ۳ به‌دلیل پایین بودن قیمت نسبی زمین در قیاس با دیگر نقاط شهر از پتانسیل زیادی برای تملک و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است. همچنین با توجه به وسعت و جایگاه شهرداری منطقه ۳ در شهر مشهد به‌عنوان یکی از مناطق مواصلاتی غرب و شرق شهر مشهد و همچنین قرارگیری شبکه معابر اصلی شهر از داخل محدوده، فعالیت‌ها و عملکرد‌های کلان‌مقیاس (شهر و فراتر از آن) در منطقه استقرار یافته‌اند.