اهمیت پژوهش در مدیریت شهری

مطالعات روزآمد درباره مسائل شهر و نگاهی آماری و تحلیلی به شهر و مسائل آن با بهره گیری از نظرات کارشناسانه می‌تواند مدیریت شهری را با نظارت شورای اسلامی شهر و مدیریت اجرایی شهرداری به سوی بالندگی و توسعه متوازن هدایت کند.

این درحالی است که اکنون بسیاری از تصمیم گیری‌ها و قانون گذاری‌ها در زمینه مسائل شهری به دلیل نداشتن مطالعه دقیق و کاربردی و همچنین ناهماهنگی با شرایط موجود، خسارات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی فراوانی در پی داشته اند.

تجربه نشان داده است طرح‌ها و برنامه‌هایی که با بررسی دقیق آماری و نگاه تحلیلی انجام شده اند، از سطح بهره وری مطلوبی برخوردارند. امروزه مسئولان و مدیران آگاه مدیریت شهری به اهمیت این نکته پی برده اند که زندگی شهری زمانی دل پذیر و رضایت بخش خواهد بود که برنامه ریزی شهری بر اصول علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی استوار شده باشد.

در این مسیر، ابتدا باید نیاز‌های شهروندان شناسایی و سپس با تلفیق داده‌های موجود و اعمال نظر متخصصان، برنامه‌های شهری تدوین شود.

با نگاهی به سابقه مطالعات و پژوهش در مدیریت شهری متوجه می‌شویم که اختصاص بودجه‌های منطقی و مناسب در امر تحقیق و پژوهش مهم است و بودجه ۸۶.۴۶۷.۸۰۲ (ارقام به هزار ریال) در سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد، منجر به تعریف ۱۰۴ پژوهش، ۳۸ طرح نوآورانه و خلاقانه و ۱۵۰ مطالعه و طراحی پروژه‌های اجرایی در آلبوم بودجه مصوب شورای اسلامی شهر مشهدالرضا (ع) شده است، اما باید در کنار تعریف دقیق مسئله، نیاز پژوهشی و کاربست نتایج پژوهشی باید فراهم و زمینه سازی نوعی از سرمایه گذاری کمی و کیفی در بدنه مدیریت شهری نیز انجام شود تا باعث بالندگی مدیریت شهری در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات رسانی به شهروندان شود.

قطعا پژوهش‌های بدون کاربرد ملموس در حل مسائل شهر، شهروندان و شهرداری حذف خواهند شد و مطالعات کاربردی که در زمینه‌های برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری و همچنین نیاز‌های شهروندان، جریان رفت و آمد در شهر، رفاه عمومی، کاربری زمین، تفریح، فرهنگ، اقتصاد، تأسیسات زیربنایی و امثال آن‌ها باشد، جایگزین خواهد شد تا فایده آن به شهر، مدیریت شهری و شهروندان بازگردد.

اجرای کیفی پروژه‌های مطالعاتی و تسریع در انجام آن‌ها با استفاده از روش ها، فناوری‌ها و مبانی نظری روز، توجه به صلاحیت علمی، اجرایی، تحلیلی و اخلاق حرفه‌ای مشاوران، سنجش شاخص کارایی ها، تنظیم دقیق آراف پی، پروپوزال و هماهنگی میان آر اف پی و پروپوزال تصویبی از مهم‌ترین اقداماتی است که در اجرای کیفی سازی پروژه‌های مطالعاتی و تسریع در انجام آن‌ها تعریف خواهد شد و به دنبال تحقق آن هستیم.

همچنین در راستای اثربخش کردن نتایج مطالعات در فعالیت‌های مدیریت شهری برای تنظیم برنامه‌های راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی، شناسایی نیاز‌های شهرداری و تطبیق عملکرد‌ها با مدیریت دانش بنیان، انتخاب اولویت‌های پژوهشی و دقت در زمان مناسب برای دستیابی بر خروجی‌های مورد انتظار و سنجش شاخص بهره وری، هدفمندی در حمایت از پایان نامه ها، پروژه‌های نخبگان و تحلیلی و هدفمندبودن نشست ها، همایش‌ها و سایر تعاملات گام بر می‌داریم و آن را در دستورکار قرار خواهیم داد؛

و درنهایت توسعه هدفمند ارتباطات و تعاملات با سایر سازمان‌های شهرداری، جوامع علمی و مراکز داخلی و خارجی و شناسایی فعالیت‌های موازی در حوزه مدیریت شهری با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ذی نفعان مطالعات و پژوهش‌های شهری، ایجاد کانال‌های ارتباطی و تمرکز بر آن، تعریف جایگاه مناسب سازمانی، تنظیم نظام نامه‌ها و مقررات برای شناسایی، جذب و بهره گیری از توان تخصصی صاحب نظران و نخبگان در فعالیت‌های مطالعاتی مدیریت شهری را دنبال خواهیم کرد.