شوراهای اسلامی در جایگاه قانونی‌شان قرار ندارند

به گزارش شهرآرانیوز؛ ؛ به نقل از ایرنا، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قرارنگرفتن شورا‌ها در جایگاه قانونی‌شان در کشور، گفت: اگر شورا‌های اسلامی در جایگاه ویژه قانونی‌شان قرار ندارند، به‌دلیل نبود موازنه منابع مالی در این بخش است.

علی نیکزاد در جلسه علنی شورای اسلامی خراسان‌رضوی بیان کرد: جایگاه شورا‌ها در کشورمان برگرفته از احکام نورانی اسلام و رأی مردم است. مردم در کشور ما همه‌کاره‌اند و از اعضای شورای استان خراسان‌رضوی خواهش می‌کنم اعتماد مردم را دست‌کم نگیرند. چون مردم با رأی خود، آبرویشان را پای شما گذاشته‌اند.

وی افزود: اگر ما خلاف کنیم، مردم آن را از سمت شخص نمی‌بینند و می‌گویند شورا خلاف کرده است.

شورا‌های اسلامی ممکن است مشکلاتی داشته باشند و با کمبود اعتبار روبه‌رو شوند، اما مردم شهر به شما اعتماد کرده‌اند و باید قدر آن را بدانید.

وی با بیان اینکه برای شهرنشینی باید هزینه‌های آن را پرداخت کنیم، ادامه داد: اگر خرج و دخل شهرنشینی اندازه شود، نیازی به مداخله و بودجه دولت در امور شهری نیست.

تشریفاتی‌شدن نهاد شوراها؛ مخالف روح قانون اساسی

رئیس شورای اسلامی خراسان‌رضوی نیز گفت: بی‌توجهی به شورا‌های فرادست در بخش‌ها، شهرستان‌ها، استان‌ها و شورای عالی استان‌ها و تنزل آن به نهادی تشریفاتی مخالف روح حاکم بر قانون اساسی است.

سیدمؤمن حسینی افزود: نخستین مطالبه برای بازگرداندن شورا به جایگاه واقعی‌اش این است که خود را به قانون مجهز کنیم. از شورای عالی استان‌ها تقاضا می‌کنیم درباره تدوین طرح‌ها و لوایح و تبدیل آن‌ها به قوانین اقدام کنند تا جایگاه شورا‌ها ارتقا یابد.

حسینی افزود: از مجلس شورای اسلامی هم می‌خواهیم در بودجه۱۴۰۱ برای شورا‌های استان و شهرستان ردیف بودجه جداگانه‌ای قرار دهند. ضمن اینکه از دیوان عدالت اداری نیز می‌خواهیم زمینه ابطال قوانینی را که به محدودکردن شورا‌های اسلامی برخلاف قانون منجر شده است، فراهم کنند.