یاحقی: برای رهنورد زریاب ایران و افغانستان فرقی نداشت

به گزارش شهرآرانیوز؛ مراسم گرامی‌داشت اولین سالروز درگذشت رهنورد زریاب در با عنوان «راوی رازهای شرق» به میزبانی قطب علمی فردوسی و شاهنامه و انجمن پایندان، روز یکشنبه (۲۸ آذر) با حضور محمدجعفر یاحقی، محمدکاظم کاظمی، شمس‌الحق آریانفر، سیداسحاق شجاعی، یامان حکمت تقی‌آبادی و نجیب بارور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

دکتر جعفر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و میزبان این برنامه درباره شخصیت رهنورد زریاب گفت: به نظر من مرحوم رهنورد زریاب نویسنده توانا و متفاوتی بود، من یک پشتوانه‌ای در کار ایشان دیدم. وقتی آثار ایشان را خواندم متوجه شدم که این آدم چقدر فرهیخته و سخندان است، و با متون و آثار کلاسیک ادبی ایران و افغانستان آشنا است.

وی تصریح کرد: برای ایشان ایران و افغانستان فرقی نداشت، برای ما هم معنی ندارد، زریاب مال ما است، چنانکه جمال زاده مال ما است. ایشان در آغاز داستان‌هایش نقل قولی از کتاب های ادبی دارند و این نشان می‌دهد که فرهیختگی خاصی در زبان و نگاه زریاب بود که کمتر نویسنده‌ای آنها را دارد.

یاحقی تاکید کرد: بدون تردید شعر و نثر امروز ما نمی‌تواند منهای گذشته باشد. و شاعران و نویسندگانی که با آثار معاصر و کلاسیک خود آشنا هستند توانمندتر هستند. بدون شک زریاب یکی از آنها بود و اشاره‌هایی که در نوشته‌های زریاب است نشان می‌دهد که او هم مسائل روز جهان را می‌داند، هم به مسائل تاریخی و فرهنگی را می‌شناسد. فرهنگ برای او یک هویت شده بود.