معرفی کتاب «درام اسلامی» نوشته جمشید ملک پور

به گزارش شهرآرانیوز - کتاب «درام اسلامی» در هفت فصل و یک پیوست، که برخی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آثار در زمینه شناخت نمایش ایرانی است. در این کتاب به نمایش بومی ایران می‌پردازد، کتاب با معرفی مختصر اسلام و حادثه‌های مرتبط با تعزیه آغاز می‌شود، سپس مراسم آیینی در تمدن‌های مختلف را معرفی می‌کند و از این طریق می‌کوشد تا ریشه‌ها و شباهت‌های تعزیه با این مراسم را تبیین کند.

نویسنده در ادامه تعزیه را به مثابه متن و درام بررسی می‌کند و در فصل آخر موقعیت تعزیه را در دنیای امروز به تصویر می‌کشد و می‌کوشد چشم اندازی از آینده آن به دست دهد. در پیوست نیز فهرستی از مهم‌ترین متن‌های این نوع نمایش ارائه می‌شود.

پاسخ این پرسش که آیا چیزی به عنوان درام اسلامی وجود دارد؟ به لطف پژوهش‌های تأثیرگذار نویسنده، مثبت است. پس نمایش اسلامی وجود دارد و در این کتاب ذیل عنوان «تعزیه» بررسی می‌شود. تعزیه نوعی نمایش آیینی شبیه به نمایش‌های آغازین یونان باستان است.

اما با بررسی دقیق تر، ارتباط آن با نمایش‌های اروپایی قرون وسطی و حتی عناصر نمایش گونه و تماشایی مراسم آبیدوس مصر، که مضمون عمومی مرگ و رستاخیز اوزیریس را به تصویر می‌کشد آشکار می‌شود. چرا که تعزیه هم نیازمند دو عنصر مشارکت و ایمان برای تحقق باورپذیری تئاتری است. در چنین رویدادهایی، مسائل دنیوی و آیینی در تخیلی که از نظر دراماتوروژی غنی است درهم تنیده می‌شوند. تعزیه، که ابتدا در محوطه کاروان سرا‌ها اجرا می‌شد، اکنون به عنوان آیینی اسلامی و حتی دقیق‌تر از آن، به عنوان نوعی آیین مذهبی شیعی شناخته می‌شود. کتاب «درام اسلامی» نوشته جمشید ملک پور با ترجمه فرزام حقیقی، در سال ۱۳۹۹ روانه بازار شد.