بانک‌ها مکلف به استعلام اعتبارسنجی برای پرداخت وام شدند

به گزارش شهرآرانیوز، چندی پیش وزیر اقتصاد در نشست خود با مدیران بانک‌های دولتی و غیر دولتی، به لزوم حرکت بانک‌ها از محوریت وثیقه و ضامن به سمت اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات اشاره کرده بود.

محبوب صادقی می‌گوید: بررسی سابقه پرداخت به موقع قبوض جرائم رانندگی و همچنین برق و گاز از دیگر مواردی است که می‌تواند در تعیین امتیاز اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات بانکی موثر باشد.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی گفت: اجرایی شدن دقیق این مدل در ایران، می‌تواند شرایط اخذ ضامن از وام گیرندگان را تسهیل کند و باعث می‌شود بانک‌ها کمتر وثیقه‌هایی همچون گواهی‌های کسر از حقوق و سند ملکی درخواست کنند.

به گفته صادقی، در حال حاضر ماهانه حدود یک میلیون فقره تسهیلات در شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود. مطالبات معوق بانک‌ها حدود ۷ درصد تسهیلات پرداختی است و هر چقدر این عدد کاهش پیدا کند به نفع مردم و کشور است. اعتبار سنجی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون استعلام ماهانه و اکنون به حدود ماهانه ۳ میلیون استعلام رسیده است.

مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی گفت: شرکت خصوصی مشاور رتبه بندی، تنها شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی است و تاکنون اطلاعات حدود ۴۴ میلیون کد ملی در این بانک سامانه ثبت شده و برای ۳۴ میلیون نفر گزارش اعتباری تولید شده است که می‌تواند در سامانه "مای کریدیت" مشاهده کنند. اکنون بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مکلف به اخذ اعتبارسنجی شدند و اگر بانکی تخلف کند با آن بانک برخورد قانونی خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان