افزایش سینما‌های مشهد برای فرهنگ‌سازی | دو سینما آماده بهره‌برداری

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - پس از بازسازی سینما «هویزه» در شهریور ۹۱ شاهد ساخت ۳ پردیس سینمایی در مراکز تجاری مشهد بودیم؛ موضوعی که با اقبال بسیاری همراه بود و همچنان نیز برای فعالان و سرمایه گذاران فرهنگی دغدغه است؛ در روز‌هایی که مشهدی‌ها منتظر مشخص شدن سینما‌های اکران کننده فیلم‌های جشنواره فجر هستند، ساخت و انجام مراحل تکمیلی چند سینما در شهر و شنیدن نام سینما‌های جدید مانند «پارک بازار» در بولوار شهید مفتح، «مهر کوهسنگی» در حاشیه پارک کوهسنگی، «برفی» در بولوار جانباز و «ملل» در خیابان شهید آوینی می‌تواند خبر خوبی باشد.

گرچه هنوز مشخص نیست که این سینما‌ها به جشنواره برسند یا خیر، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد با استقبال بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به این هنر روبه رو خواهند شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سینما‌های یاد شده با سید حجت طباطبایی، رئیس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دو مدیر پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» و «برفی» در شهر به گپ وگفت پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ضرورت ساخت سینما در مشهد

سید حجت طباطبایی، رئیس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مورد وضعیت سینما‌های در حال ساخت می‌گوید: اکنون سینما‌ها تا حدود بسیاری تکمیل شده و مراحل اخذ تأییدیه‌های خود را می‌گذرانند. با این حال وضعیتشان برای حضور در اکران فیلم‌های دهه فجر هنوز مشخص نیست. به گفته او، سینما‌ها باید استاندارد‌هایی داشته باشند که همه ملزم به رعایت آن هستند و سینما‌های جدید نیز استاندارد‌های فنی را رعایت کرده اند.

طباطبایی پراکندگی جغرافیایی برای سینما را یکی از عواملی می‌داند که به جذب مخاطب کمک می‌کند و ادامه می‌دهد: تعداد صندلی‌های سینما به نسبت تعداد جمعیت شهر کم است و باید تعداد سینما‌های لازم و کافی برای مخاطبان ساخته شود. به نظر او هرچه تعداد سینما بیشتر باشد مخاطبان بیشتری هم به دیدن فیلم اشتیاق پیدا می‌کنند و این موضوع به تکمیل چرخه فرهنگ سازی در حوزه سینما رفتن و تماشای فیلم می‌انجامد.

تجهیز ۶ سالن سرپوشیده پردیس «سینما برفی»

ناصر رویین تن، بهره بردار پردیس سینما «برفی» نیز در مورد وضعیت ساخت این سینما که در طبقات دوم و سوم برج برفی میدان جانباز قرار دارد، می‌گوید: اکنون مراحل ساخت سینما به پایان رسیده است و منتظر مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستیم. سینما برای حضور در جشنواره فیلم فجر آمادگی کامل را دارد و با توجه به ظرفیت موجود حیف است که به جشنواره نرسد.

او در ادامه بیان می‌کند: ساخت سینما از ۴ سال گذشته شروع و در روز‌های پایانی سال ۹۸ تکمیل شد، اما شیوع بیماری کرونا مانع از افتتاح آن شد و حال پس از گذشت دو سال تصمیم بر افتتاح آن داریم.

رویین تن موقعیت جغرافیایی سینما را منطقه‌ای مناسب و در دسترس شهر می‌داند و درباره شرایط سالن‌ها توضیح می‌دهد: سینما مجهز به پارکینگ و دارای ۶ سالن سرپوشیده است و ما سعی کرده ایم از بهترین کیفیت سیستم صوتی و تصویری استفاده کنیم. او یادآور می‌شود: سیاست ما برای ساخت سینما توجه به راحتی مخاطبان هنگام تماشای فیلم بود. در نتیجه صندلی‌ها با ابعاد بزرگ‌تر و فاصله بیشتر با پرده انتخاب شدند. به همین دلیل ظرفیت ۸۰۰ نفری جای خود را به ظرفیت ۴۰۰ نفری داده است.

رویین تن با تأکید بر ضرورت ایمنی در سینما‌ها می‌گوید: پردیس سینما برفی به طور تقریبی به لحاظ ایمنی و تأییدیه‌های آتش نشانی مشکلی ندارد و اکنون در مرحله رفع نواقص کوچک هستیم. به گفته او افزایش تعداد سینما‌ها در مشهد ضروری است و هر چه سینما‌های بیشتری در دسترس مردم قرار گیرد، ارتباط مردم با سینما نیز بیشتر خواهد شد و تماشاگر نیز راحت‌تر می‌تواند فیلم ببیند.

ضمن اینکه ظرفیت بالای سالن سینما‌ها می‌تواند به رونق گرفتن جشنواره فجر کمک کند. این سینماگر بیان می‌کند: سینما مثلثی متشکل از تولید فیلم، پخش و تماشاگر آن است و این عوامل باید در کنار هم قرار گیرند تا سینما معنا یابد. به این ترتیب اگر سینما باشد و فیلم هم تولید شود، اما تماشاگری وجود نداشته باشد سینما کارایی نخواهد داشت. به گفته این سینماگر تنها برای قشر خاصی فیلم ساخته می‌شود.

او با تأکید بر این موضوع می‌گوید: در شرایط حاضر فیلم در ژانر‌های مختلف و با در نظرگرفتن سلایق گوناگون تولید نمی‌شود. در نتیجه این موضوع به کاهش مخاطب می‌انجامد. به همین دلیل ضرورت دارد در عرصه‌های مختلف فیلم سازی سیاست گذاری شود و فیلم‌های متنوعی تولید شود که تماشاگر حق انتخاب داشته باشد. رویین تن بیان می‌کند: در دسترس بودن سینما‌ها در شهر نیز مخاطبان بسیاری را به سوی خود دعوت می‌کند. در کنار آن وجود پارکینگ، سالن انتظار، بوفه‌های سینما، محیط، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و ... همه دست به دست هم می‌دهند که تماشاگر لذت ببرد.

تکمیل ۸۰ درصد پردیس سینمایی «مهرکوهسنگی»

همچنین در گفت و گویی که ۲۱ شهریور امسال با احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی داشتیم و درشهرآرا به چاپ رسید، اشاره شد پردیس سینمایی مهرکوهسنگی که در برج مهر کوهسنگی واقع شده است، در مرحله کف سازی و نصب برخی تجهیزات قرار دارد و اگر این پیشرفت در مرحله ساخت وساز هم ادامه داشته باشد در دهه مبارک فجر هم افتتاح خواهد شد.

او همچنین اشاره کرده بود که این پردیس سینمایی دارای ۹ سالن سربسته، ۲ سالن روباز، ۳ کافه سینما، فضای بازی کودکان و فودکورت خواهد بود. احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی درباره وضعیت کنونی ساخت این سینما نیز می‌گوید: ساخت پردیس سینمایی مهر کوهسنگی با جدیت و تلاش شبانه روزی در حال اجراست و تاکنون ۸۰ درصد کار انجام شده است. اگر تا زمان شروع جشنواره فیلم فجر به بهره برداری نرسد تا پایان سال به پایان خواهد رسید. به گفته او ساخت مکانی به عنوان سینما و دیدن فیلم کافی نیست و نباید به آن اکتفا کرد بلکه در محیط سینما باید فضایی برای تئاتر، بازی کودکان، کتاب خوانی و دیگر امور فرهنگی و هنری نیز لحاظ شود.