گونه شناسی زائران زمستانی مشهد

آرش قهرمان | شهرآرانیوز؛ بدیهی است که گردشگر خریدار خدمات زنجیره گردشگری در قلمرو اقامت است و میزبان هم در برابر ارائه خدماتی، انتفاع مالی خود را دنبال می‌کند. این گونه است که گردشگری، صنعتی سودزا برای جوامع مقصد همچون مشهد است.

در این بین فهم پدیده‌های گردشگری در سطوح سه گانه خرد، میانه و کلان بسیار اهمیت دارد و برای رسیدن به آن باید آگاهی کاملی از وضعیت موجود اقامت زائران در شهر مشهد داشته باشیم و گونه‌های اجتماعی زائران این شهر را نیز بر اساس نوع اقامت بشناسیم.

با توجه به حجم زیاد زائران با سلایق و ذائقه‌های اقامتی متفاوت، در یک دهه اخیر مراکز اقامتی مختلفی، اعم از رسمی و غیررسمی، در شهر مشهد ایجاد شده است. آمار‌ها می‌گویند بیش از ۱۱ درصد واحد‌های اقامتی کشور در این شهر متمرکز است.

مراکزی که در زمستان کمترین بازدهی ممکن را دارند؛ زیرا جمعیت زائر و گردشگر مشهد به شدت کاهش می‌یابد. از آنجا که زائران بیشترین تأثیر اقتصادی را بر گردشگری شهر مشهد می‌گذارند و سرمایه گذاری در بخش اقامت نیز پرهزینه‌ترین بخش از زنجیره خدمات گردشگری محسوب میشود و بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران این حوزه بسیار مهم است، لازم است که قبل از هر چیز گونه‌های گردشگری مشهد و ترجیحات اقامتی زائران در زمستان را بشناسیم تا هم چراغ راهی برای سرمایه گذاری‌های آینده در بخش اقامت گردشگری باشد، هم براساس آن برای رونق گردشگری شهر برنامه ریزی کنیم.

آمار ارائه شده در این گزارش از مصاحبه به شیوه تصادفی با ۳۳۰ نفر از زائران شهر مشهد تهیه شده است.

گونه‌های اجتماعی زائر/ گردشگر مشهد

پرهزینه کوتاه سفر

اغلب افراد این گروه در هتل، هتل آپارتمان و مهمان پذیر درجه متوسط و بالا اقامت دارند و با انگیزه زیارت به مشهد آمده اند. افراد این گروه از پایگاه اجتماعی بالاتری برخوردارند و همچنین مدت اقامت در این گروه بیش از سایر گروه هاست.

کم هزینه کثیرالسفر

انگیزه غیرزیارتی از جمله بازدید اقوام و آشنایان، درمان در این گروه به نسبت سایر گروه‌ها بیشتر است. اعضای این گروه به نسبت پایگاه اجتماعی پایین تری دارند و هزینه اقامت در این گروه نسبت به سایر گروه‌ها کمتر است و عمدتا تنها به سفر آمده اند.

کم سفر غیرمنفرد

اغلب افراد در این گروه عمدتا در هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هایی با درجه پایین اقامت دارند. همه افراد این گروه با انگیزه زیارت و با همراهانی به سفر آمده اند. دفعات سفر در این گروه کمتر از سایر گروه هاست. اما مدت اقامت این گروه مشابه با گروه فاقد هزینه است.

مهمان‌های زمستانی را بهتر بشناسیم

مهمان‌های زمستانی را بهتر بشناسیم