علت بارش های کم در مشهد چیست؟ | «جزیره‌ای گرمایی» به نام مشهد

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی که بارش نزولات آسمانی در غرب کشور و بارندگی مداوم در شمال کشور به حسرت مشهدی‌ها تبدیل شده است، انگار سامانه‌های بارشی همچنان قصد ندارند روی خوش به مشهدی‌ها نشان بدهند؛ به ویژه اینکه بارش برف و باران حتی تا قوچان و چناران هم رسیده است، اما قصد ورود به مشهد را ندارد.

این مسئله باعث شده است تا مشهد روز‌های بی آبی را پشت سر بگذارد و این بی آبی بی شک در تابستان گریبان شهر را خواهد گرفت.

در این باره رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: مشهد به علت زیادی خودرو‌ها و کارخانه‌ها تقریبا به جزیره گرمایی تبدیل شده و سامانه‌های بارشی که به مشهد وارد می‌شوند، ضعیف‌تر عمل می‌کنند. چ

یحیی قائنی پور در گفتگو با ایسنا درباره کمبود بارش‌ها در مشهد با وجود سامانه‌های بارشی اخیر که استان را تحت تأثیر قرار دادند، گفت: این سامانه ها، سامانه‌های جریان جنوبی بودند و شمال استان را کمتر تحت تأثیر قرار دادند. انتظار بارش برای مشهد را از این سامانه‌ها نداشتیم، اما مشهد به علت فراوانی خودرو‌ها و کارخانه‌ها تقریبا به جزیره گرمایی تبدیل شده است و سامانه‌های بارشی که به مشهد وارد می‌شوند، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

ضعف سامانه‌های بارشی خاورمیانه

وی ادامه داد: درمجموع سامانه‌های بارشی که به خاورمیانه وارد می‌شوند، به دلایل مختلف ضعیف‌تر شده اند. وضعیت جوی کل دنیا تغییر کرده و برعکس کشور ما در بعضی کشورها، سامانه‌ها فعال‌تر شده اند.

وی ادامه داد: علت تغییر در وضعیت جوی، تغییر اقلیم جهانی است که به فعالیت‌های بشر مانند سوخت‌های فسیلی و افزایش گرمای جهانی برمی گردد و این تغییر بر بارش‌های کل جهان اثر گذاشته است.

۱۰ روز آینده بدون بارش درخور توجه

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: براساس پیش بینی‌های پژوهشکده اقلیم شناسی، بارش‌ها در استان تا اردیبهشت طبیعی است. در ۱۰روز آینده بارش درخور ملاحظه‌ای در استان نداریم.