سفیران سلامت | ضرورت دوسویه‌سازی شاهراه «گردشگری سلامت» میان مشهد و کشور‌های هدف

جهان‌شهر معنوی مشهدالرضا (ع) به برکت وجود مضجع منور رضوی، نه‌فقط بزرگ‌ترین کلان‌شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) است، بلکه قطب دوم گردشگری سلامت به شمار می‌آید و در یک کلام، دیار «برترین‌های افتخارآمیز»، «ظرفیت‌های منحصربه‌فرد» و شهر «مزیت‌ها و تفاوت‌ها» است.

برخورداری خطه خورشید هشتم از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و همچنین مراکز درمانی مجهز موجب شده است تا گردشگران سلامت از ۸۶ ملیت به‌خصوص از عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، کویت، پاکستان، عربستان، عمان، تاجیکستان، قطر و جمهوری آذربایجان به مشهد برای زیارت و درمان سفر کنند.

خوشا به سعادت پزشکان و کادر درمان و مفاخر صنعت گردشگری سلامت این شهر که فقط «زینت‌المجالس» دارالشفای شهر برکت و کرامت رضوی نشدند، بلکه در نقش «طبیب دوار» و «سفیران سلامت» در دیگر بلاد اسلامی هم ایفای وظیفه می‌کنند.

به بیانی دیگر، چه بسیار طبیبان حاذقی که در جاده یک‌طرفه، اما پرسنگلاخ بیمار، دلال و کلینیک و بیمارستان منتظر نماندند تا این بیماران غیرایرانی باشند که به مراکز درمانی شهر مراجعه کنند، بلکه به معکوس‌سازی این روند هم اندیشیده‌اند.

چه می‌شود مسئولان به موازات ارتقا و توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های مراکز درمانی فعال برای درآمدزایی از حوزه سلامت به فکر راه‌اندازی و استقرار ده‌ها و بلکه صد‌ها شعبه ثابت و کاروان سیار درمانی در قالب عناوینی مانند «موکب جهادگران سلامت رضوی» به فراخور نیاز بیماران در کشور‌های جامعه هدف به‌ویژه کشور‌های همسایه و «جهان اسلام» باشند؟
خوشبختانه تجربه گران‌سنگی چندین‌سال در جریان حماسه راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی به همت «آستان قدس رضوی» و «بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی» از مرز‌های شرقی کشور تا نجف و کربلا محقق شد.

چه می‌شود تشکلی هم‌افزا و بومی در مقیاس استانی با مشارکت فعالانه همه نهاد‌های متولی بالادستی و دخیل مانند استانداری خراسان‌رضوی، آستان قدس رضوی، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال در بخش‌های دولتی و کلینیک‌های خصوصی دارای مجوز تشکیل شود و شماری از طبیبان حاذق و کادر درمان مجرب این دیار، مشابه ایده «پزشکان بدون مرز» یا «مرکز پزشکی حج و عتبات عالیات» به‌صورت هدفمند و دوره‌ای زیر بیرق سبز دارالشفای متبرک رضوی به درمان بیماران در گستره جهان اسلام بپردازند؟

اقدام انسان‌دوستانه‌ای که حتی به‌صورت انفرادی بار‌ها توسط پزشکان متعهد و متخصصی مانند دکتر سیدناصر عمادی در کشور‌های آفریقایی و آسیایی از کنیا، غنا، زیمبابوه، تانزانیا، سومالی و نیجریه و بروندی گرفته تا اقلیم کردستان عراق و سوریه و... به‌خوبی و با موفقیت تجربه شده است، به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور برخی از این کشور‌ها را به تحسین وا داشته و اتفاقا بهانه تأسیس سفارتخانه بروندی در تهران نیز شده است.

بدیهی است حضور دوره‌ای و نوبتی این طبیبان همراه کادر درمان در مراکز درمانی ثابت و سیار در کشور‌های جامعه هدف، علاوه بر غربالگری مقدماتی و انجام درمان‌های اولیه و درنهایت ارزآوری در خور توجه، سبب خواهد شد بیماران نیازمند به مراقبت‌های بستری یا عمل‌های جراحی خاص و... شناسایی و سپس وفق سازوکار‌های حمایتی از قبل پیش‌بینی‌شده، مقدمات اعزام هدفمند آنان به مراکز درمانی و فعال در مشهد فراهم شود.

سخن پایانی اینکه در مکاتب اقتصادی غربی و شرقی، «تحصیل سود» حرف اول و آخر را می‌زند، اما در «مکاتب نبوی، علوی و رضوی» این جلب «رضایت خلق خدا» ست که اگر حاصل شود، تمهید رضایت خالق رحمان و رحیم هم در پی اوست.