مشهد، میزبان نمایشگاه خوش‌نویسی راه ابریشم
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به جزئیات حضور ایران در اجلاس عمومی یونسکو، از تصویب برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوش‌نویسی به میزبانی مشهد خبر داد.
به گزارش ایرنا، حجت ا... ایوبی با اشاره به دیدار با مدیرکل یونسکو و معاونان او، به ابتکار ایران درباره جاده ابریشم به‌عنوان میراثی معنوی و نه‌تن‌ها میراثی تجاری اشاره کرد و گفت: طرح برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه و کنفرانس علمی درباره هنر خوش‌نویسی در راه ابریشم تهیه شد. اغلب کشور‌های راه ابریشم، هنر خوش‌نویسی دارند و این مهم، یکی از برتری‌های تمدن‌های کهن بر دنیای غرب است. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه، از برگزاری نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوش‌نویسی در مشهد خبر داد و گفت: از شهردار و شورای شهر مشهد تقدیر می‌کنم که میزبان نخستین اجلاس و نخستین نمایشگاه بزرگ خوش‌نویسی راه ابریشم خواهند بود و در این اجلاس، نمایندگانی از ژاپن، کره و حتی کامبوج و چین و کشور‌های اسلامی حضور دارند. به‌گفته این مقام مسئول، طرح برپایی این اجلاس و این نکته که هنر می‌تواند موجب جمع شدن کشور‌های مختلف درکنار یکدیگر شود، در یونسکو و دربین مدیران بخش‌های مختلف مورد توجه است: «توجه به عنصر هنر و آغاز این کار با خوش‌نویسی، ابتکار مهمی است و خراسان که مرکز فرهنگی ایران و جهان اطراف است، مهد هنر خط و خوش‌نویسی شناخته می‌شود».
به نظر ایوبی، هنر خوش‌نویسی درمقایسه‌با سایر هنر‌ها در ایران، جایگاه نخست را داراست: «ما در ادامه راه به‌سراغ هنر‌های مینیاتور، تجلید، تذهیب، تشعیر و ادبیات خواهیم رفت؛ چراکه راه ابریشم در مسیر تمدن‌های کهن قرار دارد و همیشه کتاب و نوشتن و دانش درمیان این تمدن‌ها مورد احترام بوده و کتاب حول‌وحوش این تمدن‌ها شکل گرفته است». به گفته او، مشهد به‌عنوان شهر امام‌رضا (ع) و به‌عنوان شهر علم و فرهنگ و دانایی، در عرصه هنر این ظرفیت را دارد که به‌عنوان شهر هنر کتاب جهان و یونسکو معرفی شود: «مشهد، امروز یکی از شهر‌های یادگیرنده یونسکوست و برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوش‌نویسی، دومین اقدام ما خواهد بود و در ادامه شاهد برپایی برنامه‌های دیگری در این بخش هستیم. گنجینه‌های آستان قدس و موزه‌ها و مکاتب متعدد در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، از قدیم تاکنون در مشهد شکل گرفته‌اند و این امر می‌تواند موجب شود که این شهر را به‌عنوان پایگاه کتاب، به دنیا معرفی کنیم.»
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار امیدواری کرد که پس از برپایی این برنامه، با کمک مسئولان موزه خوش‌نویسی راه ابریشم تأسیس شود.