علم و ورزش
علائم مشکلات قلبی هنگام ورزش‌کردن چیست؟

علت اینکه بعضی افراد در حین ورزش‌کردن دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، چیست؟ تأثیر انجام منظم ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی بر سلامت قلب اثبات‌شده است. بااین‌حال گاهی اوقات ممکن است ورزش‌کردن، خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد؛ به‌ویژه در افرادی که بیماری قلبی دارند و بر انجام فعالیت‌های ورزشی خود نظارت نمی‌کنند.


عوامل ایست ناگهانی قلب در هنگام ورزش
هرچند امکان این اتفاق بسیار نادر است و بسته به سن، جنس و شدت ورزش اتفاق می‌افتد؛ اما دوراز‌ذهن نیست و ریسک آن از مرز سی‌وپنج‌سالگی افزایش می‌یابد. در این عامل پرخطر، 3 دلیل امکان پیش‌آمدن آن را به‌طور درخورتوجهی افزایش می‌دهند.
مردبودن: در مردان، ایست ناگهانی قلب در هنگام ورزش به طور درخورتوجهی بیشتر از زنان رخ می‌دهد. ریسک مردان ۵ تا ۱۵ برابر بیشتر است.
سن: خطر مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی هنگام ورزش به‌طور درخورتوجهی با سن افزایش می‌یابد. افراد بالای ۶۰سال، ۵ برابر بیشتر نسبت به جوانان در خطر هستند.
شدت فعالیت ورزشی: وقوع مرگ ناگهانی به‌شدت فعالیت‌ ورزشی نیز وابسته است. بدن شخصی که به‌طورمنظم ورزش نکرده و غیرآماده است، نسبت به بدن آماده یک ورزشکار، در خطر بیشتری خواهد بود.


علائم مشکلات قلبی هنگام ورزش
احساس ناراحتی در قفسه سینه: بیشتر افراد در قفسه سینه خود احساس درد ناگهانی و شدید می‌کنند که گاهی با احساس ناراحتی خفیف، فشار ناخوشایند یا احساس سنگینی در مرکز قفسه سینه شروع می‌شود. اگر این علائم بیش از چند دقیقه طول کشید، ورزش‌کردن را متوقف کرده و مراقبت‌های پزشکی را دنبال کنید.
تنگی نفس: احساس تنگی نفس غیرطبیعی در حین ورزش‌ که همراه با ناراحتی و درد در قفسه سینه است و نیز ریتم غیرطبیعی ضربان قلب از علائم مشکلات قلبی هنگام ورزش است و اغلب پیش‌نشانه حمله قلبی تلقی می‌شود.
سرگیجه یا سبکی سر: هرگز نباید در حین ورزش دچار سرگیجه یا سبکی سر شوید. این نشانه را جدی بگیرید و در صورت بروز، سریعا ورزش‌کردن را متوقف کنید.
تعریق غیرعادی: عرق‌کردن در ورزش طبیعی است، اما چنانچه همراه با حالت تهوع و عرق سرد باشد، نشان از علائم هشداردهنده یک مشکل احتمالی است. به‌ویژه در کسانی که قبلا سابقه حمله قلبی را داشته‌اند، یک علامت جدی است.