نازخاتون، پیش‌غذایی با اصالت شمالی است+ دستور پخت

به گزارش شهرآرانیوز، نازخاتون از غذا‌های خوشمزه و لذیذی است که اصالت شمالی دارد. در واقع، نازخاتون را به‌عنوان یک پیش‌غذا یا چاشنی در کنار غذا‌هایی مانند شامی‌کباب، مرغ و عدس‌پلو سرو می‌کنند. این خوراک خوشمزه سرشار از ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث»، «ای»، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، اسید‌فولیک، آهن، فسفر، امگا‌۳ و ... است که سبب می‌شود بسیار نشاط‌آور باشد و خلق‌وخو را بهبود بخشد. از دیگر خواص نازخاتون می‌توان به تقویت حافظه، تصفیه خون و کنترل فشار و چربی خون اشاره کرد.

مناسب برای: ۸ نفر

زمان تهیه:۹۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه نازخاتون:

بادنجان: ۸ عدد
گوجه‌فرنگی: ۵ عدد
آب‌غوره: نصف پیمانه
آب انار: ۲ پیمانه
پیاز رنده‌شده: ۴ قاشق غذاخوری
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
گلپر: یک قاشق غذاخوری
سیر: ۴ حبه
نمک: به میزان لازم
گردو:به میزان لازم

روش تهیه نازخاتون:

بادنجان‌ها را خوب بشویید و روی شعله کبابی کنید یا نیم ساعت درون فر قرار دهید تا کبابی شوند. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و خوب ساطوری کنید.

گوجه‌فرنگی‌ها را درون کاسه‌ای حاوی آب جوش قرار دهید تا پوست آن‌ها راحت کنده شود. سپس آن‌ها را ساطوری کنید و کناری بگذارید.

بادنجان‌های ساطوری‌شده و آب‌غوره و آب انار را درون قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه بدهید با حرارت کم بجوشند و غلیظ شوند.

گلپر، نعناع و پیاز و سیر رنده شده را درون قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه و مخلوط کنید. غذا را درون ظرف مناسبی بکشید و روی آن را گردوی خرد‌شده بریزید.

*‌برای یکدست شدن مواد، به جای ساطوری کردن آن‌ها می‌توانید از مخلوط‌کن استفاده کنید.

*‌در خارج از فصل انار، می‌توانید از رب انار استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از دانه‌های ریز انار هم درون غذا استفاده کنید.

*‌برای خوشمزه‌تر شدن نازخاتون، می‌توانید از سیاه‌دانه و تخم گشنیز به همراه موسیر نیز در کنار غذا استفاده کنید.

*‌اگر از رب‌انار ترش استفاده می‌کنید و نازخاتون شما خیلی ترش شده‌است، می‌توانید مقدار کمی شکر به آن اضافه کنید.

پیش‌غذایی با اصالت شمالی | نازخاتون